Show simple item record

dc.contributor.authorBjörkman, Emmy
dc.contributor.authorSimpson, Emmy
dc.date.accessioned2022-02-10T13:55:07Z
dc.date.available2022-02-10T13:55:07Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70610
dc.description.abstractSyfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på Instagram Teori: Uses and Gratifications Metod: Kvalitativ respondentintervju Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter mellan 18 till 25 år Resultat: Resultatet visar att respondenterna överlag upplever reklamen på Instagram som något positivt. De använder reklamen genom att klicka vidare på annonser, samt spara och skicka vidare dem, främst för att göra så bra och genomtänkta köp som möjligt, bli inspirerade av produkter och se nyheter. När reklamen upplevs som ointressant, inte är väl riktad eller blir för mycket, ignoreras den. Integritetsaspekten påverkar ej deras inställning, upplevelse eller användning av reklam, och de upplever ingen oro över hur företag får information för att kunna personalisera annonserna. Respondenterna upplever att reklamen är bra och funktionell om den är väl personaliserad och riktad till deras intressen och behov.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1168sv
dc.subjectSociala medier, Instagram, reklam, Generation Z, riktad marknadsföring, personaliserade annonser, influencer marketing, digital natives, digital marknadsföringsv
dc.titleRIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record