dc.contributor.author | Ribbing, Elin | |
dc.contributor.author | Wernbom, Rönna | |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T14:01:28Z | |
dc.date.available | 2022-02-10T14:01:28Z | |
dc.date.issued | 2022-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70613 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt
ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som
samtidigt tillhör en kontroversiell bransch.
Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate
Social Responsibility.
Metod: Diskursanalys/ kvalitativ textanalys, studien har genomförts utifrån Faircloughs
tredimensionella modell tillsammans med van Leeuwens ramverk kring legitimitet
genom diskursiva strategier. Material: Materialet som undersökts är Folkspels hållbarhetskommunikation på deras hemsida
och i deras hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2019-2020.
Resultat: Resultatet visade att Folkspel gestaltar sitt sociala ansvarstagande utifrån ett tema:
porträttering av sig själva som “samhällshjälte”. Vi har även urskiljt att det förekommer
legitimeringsanspråk i deras hållbarhetsrapport genom samtliga fyra diskursiva strategier. Auktorisering förekommer genom hänvisningar till lagar, regler och riktlinjer samt till tredje-parts-experter. Rationaliseringsstrategin syns i deras hänvisningar till mål och medel i form av ekonomisk och miljömässig nytta. Moralisering förekommer genom användningen av ord, såsom “hållbar”, “växtkraft” och “föreningsliv”, som
besitter moraliska diskurser. Vidare urskiljdes narrativisering i deras användning av
moral tales, berättelser i syfte att skapa positiva känslor hos läsaren kring deras arbete.
Slutligen urskiljde vi att Folkspel figurerar i en kontext där två motstridiga diskurser
existerar - diskursen samhällsnytta och diskursen gällande spelandet som ett folkhälsoproblem. Utifrån detta resultat gjorde vi tolkningen att Folkspel i legitimitetssyfte framhäver diskursen samhällsnytta samt döljer diskursen spelandet som ett folkhälsoproblem. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1173 | sv |
dc.subject | Legitimitet, diskurs, socialt ansvarstagande, ideell, kontroversiell, Corporate Social Responsibility | sv |
dc.title | SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |