Show simple item record

dc.contributor.authorRibbing, Elin
dc.contributor.authorWernbom, Rönna
dc.date.accessioned2022-02-10T14:01:28Z
dc.date.available2022-02-10T14:01:28Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70613
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. Metod: Diskursanalys/ kvalitativ textanalys, studien har genomförts utifrån Faircloughs tredimensionella modell tillsammans med van Leeuwens ramverk kring legitimitet genom diskursiva strategier. Material: Materialet som undersökts är Folkspels hållbarhetskommunikation på deras hemsida och i deras hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2019-2020. Resultat: Resultatet visade att Folkspel gestaltar sitt sociala ansvarstagande utifrån ett tema: porträttering av sig själva som “samhällshjälte”. Vi har även urskiljt att det förekommer legitimeringsanspråk i deras hållbarhetsrapport genom samtliga fyra diskursiva strategier. Auktorisering förekommer genom hänvisningar till lagar, regler och riktlinjer samt till tredje-parts-experter. Rationaliseringsstrategin syns i deras hänvisningar till mål och medel i form av ekonomisk och miljömässig nytta. Moralisering förekommer genom användningen av ord, såsom “hållbar”, “växtkraft” och “föreningsliv”, som besitter moraliska diskurser. Vidare urskiljdes narrativisering i deras användning av moral tales, berättelser i syfte att skapa positiva känslor hos läsaren kring deras arbete. Slutligen urskiljde vi att Folkspel figurerar i en kontext där två motstridiga diskurser existerar - diskursen samhällsnytta och diskursen gällande spelandet som ett folkhälsoproblem. Utifrån detta resultat gjorde vi tolkningen att Folkspel i legitimitetssyfte framhäver diskursen samhällsnytta samt döljer diskursen spelandet som ett folkhälsoproblem.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1173sv
dc.subjectLegitimitet, diskurs, socialt ansvarstagande, ideell, kontroversiell, Corporate Social Responsibilitysv
dc.titleSOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell branschsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record