Omställning till distansarbete inom en statlig myndighet. En kvalitativ studie om hur ledare påverkas vid oförutsett distansarbete
Abstract
Följande studie syftar till att undersöka hur chefer inom en statlig myndighet leder och utövar
tillsyn när arbetet utförs på distans. Studien ämnar även bidra till en bredare förståelse genom
att undersöka hur chefers möjlighet till arbetsledning och upplevda kontroll över
arbetsprocessen påverkas vid implementering av distansarbetet. Både chefers perspektiv samt
medarbetares perspektiv har tagits i beaktning för att bidra till en helhetsbild. Uppsatsen utgår
från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Totalt intervjuades 17
respondenter. Följande fem teman är centrala i studien: ledarskap, tillgänglighet, kontroll,
tillit och kommunikation. Vår studie pekar på att kommunikationen är en viktig aspekt för ett
fungerande distansarbete. Vidare kräver distansarbetet att kommunikationen sker snabbare,
oftare och tydligare. Dessutom pekar vår studie på att chefers upplevelse av kontroll på
detaljnivå minskar vid distansarbete. Vi anser att tilliten mellan chef och medarbetare blir
framträdande och medarbetaren förväntas ta en mer ansvarsfull roll med hög autonomi.
Slutligen framgår det att chefers tillgänglighet ökar vid distansarbetet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-15Author
Kalaba, Katarina
Pettersson, Sebastian
Keywords
Distansarbete
ledarskap
kontroll
tillit
myndighet
organisation
Series/Report no.
Management & organisation
22:08
Language
swe