Det är bara ett språk jag inte har En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare ur ett deltagarperspektiv
Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur upplevelsen av Vuxenutbildningen i
Svenska för invandrare beskrivs av tidigare deltagare efter ett visst antal år i
Sverige, utifrån en distans till upplevelsen. Materialet utgjordes av sex personer
födda i mellanöstern med eftergymnasial utbildning från sitt ursprungsland, vilka
har levt i Sverige mellan fyra till sex år efter avslutad SFI-utbildning. Studien
gjordes genom kvalitativa intervjuer som bearbetades genom kodning och tematisk
analys där tre teman med tillkommande underteman framkom: Begränsad,
Engagemang lyser igenom samt Hantering och framtid. Postkolonial teori och
erkännandeteori användes som teoretiska ramverk för att analysera materialet,
utifrån begrepp som exempelvis andrefiering, tillbördigt erkännande och
missaktning. Resultatet visar att det finns vissa gemensamma nämnare bland
respondenternas upplevelse av SFI-utbildningen så som viljan att komma vidare i
en allt för långdragen process, att inte bli sedd för sin potential i en homogeniserad
grupp samt att bli behandlad som ett barn eller mindre vetande i allmänhet.
Upplevelsen av utbildningen i sin helhet skiljde sig åt mellan respondenterna och
enskilda lärares personliga egenskaper eller känslan av engagemang och att bli
satsad på var avgörande för slutupplevelsen. Respondenternas beskrivningar kan
förstås i relation till upplevelsen av bemötande som ”den andre”, utifrån stereotypa
föreställningar eller upplevelsen av att bli erkänd eller missaktad på olika sätt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-17Author
Stoetzer, Malin
Keywords
SFI
deltagarperspektiv
integration
erkännande
postkolonialism
Language
swe