Pandemi, distansundervisning och upplevelser av stress bland gymnasieelever
Abstract
Stress och annan psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan hur stressade svenska gymnasieungdomar upplevde sig vara under tiden för distansstudier (under Covid-19 pandemin) och relationen till tre möjliga stressreducerande faktorer. För att besvara frågan hur ungdomarnas stressupplevelser samvarierade med strategier för problemhantering (Adaptiv coping), upplevelsen av att tillvaron är begriplig, hanterbar och meningsfull (Känsla av sammanhang) samt anknytning (Anknytning i nära relationer), gjordes en enkätstudie där 35 ungdomar mellan 16–20 år deltog. Ungdomarna värvades genom ett bekvämlighetsurval och frågorna besvarades via en anonym elektronisk enkät. Inget signifikant samband hittades mellan upplevd stress under pandemin vare sig för adaptiv coping eller anknytning i nära relationer. Ett signifikant resultat gick däremot att finna i korrelationen mellan känsla av sammanhang och upplevd stress under pandemin. Föreliggande studie föreslår att barn och unga behöver förses med kunskap som kan förbereda dem på de psykologiska utmaningarna samhället idag ställer dem inför. Den här studien pekar mot att ett sådant verktyg skulle kunna vara att stärka känslan av sammanhang.
Degree
Student essay