Show simple item record

dc.contributor.authorHellkvist, Matilda
dc.contributor.authorKristensson, Moa
dc.date.accessioned2022-02-24T12:03:38Z
dc.date.available2022-02-24T12:03:38Z
dc.date.issued2022-02-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70811
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: Parasociala Relationer, Sharenting, Extended Self Metod: Kvalitativ Intervjustudie Material: Två fokusgrupper uppdelat efter kön. Sju respondenter mellan 24 - 60 år, fyra kvinnor och tre män. Alla mer eller mindre aktiva på sociala medier. Resultat: Vi kan se att det finns en negativ uppfattning kring barns medverkan i betalda samarbeten på sociala medier. Detta utifrån de relationer och tidigare erfarenheter som mediekonsumenten besitter. Mediekonsumenten är också benägen att sympatisera med att influencers inte alltid kan undvika att barnen inkluderas, eftersom barnet är en stor del av influencerförälderns identitet. Vidare visar våra resultat att mediekonsumenter uppfattar legitimiteten i inläggen där barn medverkar olika beroende på om barnet kunde dra nytta av arbetet hen gjort eller inte. Om barnet själv kan ge samtycke bidrog också till uppfattningen av legitimitet. De uppfattade också att influencers försöker legitimera barnens inkludering i deras betalda samarbeten, detta för att försöka underhålla den relation de byggt till sina följare. Även om de uppfattade försöket till maskering från influencern, legitimerades den inte av mediekonsumentensv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1177sv
dc.subjectBarnarbete, Parasociala Relationer, Sharenting, Samtycke, Integritet, Mediemoral, Influencer, Barn, Micro-microcelebrity, Instagramsv
dc.titleATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbetensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record