Visa enkel post

dc.contributor.authorLundqvist, Gustaf
dc.contributor.authorMoghaddam, Emil
dc.date.accessioned2022-02-24T12:25:47Z
dc.date.available2022-02-24T12:25:47Z
dc.date.issued2022-02-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70815
dc.description.abstractSyfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram. Teori: Personifiering (professionell, privat, emotionell) Metod: Multimodal analys, kvalitativ textanalys, semiotisk analys Material: Inlägg tagna från Instagram av Ebba Busch (@buschebba), Ulf Kristersson (@kristerssonulf) och Jimmie Åkesson (akesson.jimmie). Resultat: Resultatet av undersökningen visar att de analyserade politikerna i samtliga inlägg uppvisar någon av de tre former av personifiering som varit till grund för operationaliseringen men i varierande grad och sätt. Studien visade att till exempel professionell själv-personifiering användes för att kommunicera partiets budskap med partiledaren i fokus, att emotionell själv-personifiering användes för att vinna sympatier och att privat själv-personifiering användes för att skildra sin privata sfär för följarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1182sv
dc.subjectPersonifiering, kommunikation, politisk kommunikation, sociala medier, Instagramsv
dc.titleFÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkontonsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post