SOCIALT BARNAVÅRDSARBETE I DEN MINDRE KOMMUNEN En kvalitativ studie om fördelarna och utmaningarna med att bedriva socialt barnavårdsarbete i den mindre kommunen
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka det sociala barnavårdsarbetet i den
mindre kommunen. Vi utförde kvalitativa intervjuer och studerade den sociala
barnavården i två kommuner där fem olika socialarbetare medverkade. Därefter
nyttjades en tematisk analys för att koda samt tematisera vår insamlade empiri.
Slutligen analyserade denna empiri i förhållande till Goffmans dramaturgiska
teori, nyinstitutionell teori samt tidigare forskning. Resultatet delades in i två
huvudsakliga teman med tillhörande underteman. Dels det sociala
barnavårdsarbetet i den mindre kommunen, organisationen politiken och metoden,
dels det sociala barnavårdsarbetet i den mindre kommunen, om fördelar respektive
utmaningar och samverkan. Vi fann att det sociala barnavårdsarbetet vilar på ett
antal gemensamma grunder. Samtidigt förekom lokala skillnader vilket medförde
såväl fördelar som utmaningar. En stor fördel med det sociala barnavårdsarbetet i
den mindre kommunen verkade vara närheten till kollegor, andra professionella
yrkesgrupper samt politiker. En utmaning var istället begränsade resurser, framför
allt ekonomiska sådana. Även närheten till de individer socialarbetarna mötte och
arbetade med. Samtidigt visar resultatet på att socialarbetarna hade olika metoder
där de hanterade en sådan närhet. Sammanfattningsvis verkade socialarbetare
huvudsakligen ha en positiv samt god inställning till det sociala barnavårdsarbetet
i den mindre kommunen.
Degree
Student essay
Date
2022-03-07Author
Andersson, Caroline
Lundin, Vilma
Keywords
social barnavård
den mindre kommunen
organisering
nyinstitutionalism
Goffmans dramaturgiska teori
Language
swe