dc.contributor.author | Vidlycke, Therese | |
dc.date.accessioned | 2022-03-16T10:17:41Z | |
dc.date.available | 2022-03-16T10:17:41Z | |
dc.date.issued | 2022-03-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71034 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här studien är att undersöka hur kvinnliga chefer upplever Varbergs kommuns jämlikhets- och mångfaldsarbete samt hur de upplever att detta arbete främjar inkluderingen av kvinnor och personer med utländsk bakgrund. De teoretiska perspektiv som används i studien är Foucault (2017) och hans maktanalys. Hirdman (2004) och hennes genusbegrepp samt Ahmed (2011) och de los Reyes, Molina och Mulinari (2003) och deras postkoloniala teorier. Studien bygger på intervjuer med kvinnliga medarbetare på chefs- eller annan högre position i Varbergs kommun. Denna intervjustudie visar att de kvinnliga cheferna i Varbergs kommun upplever ett ojämlikt arbetsklimat som kan kopplas till stereotypa könsnormer samt olika former
av maktutövande. Studien visar också på hur förändringsarbete möter motstånd samt vilka konsekvenser detta får i verksamhetsutvecklingen. Vidare lyfter studien fram vikten av expertkunskap när det handlar om jämställdhets
och mångfaldsarbete samt att det krävs utbildning för både chefer och medarbetare. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Jämställdhet | en_US |
dc.subject | Mångfald | en_US |
dc.subject | Offentlig verksamhet | en_US |
dc.subject | Offentlig förvaltning | en_US |
dc.subject | Kvinnligt chefskap | en_US |
dc.subject | Inkludering | en_US |
dc.title | Jämställdhets- och mångfaldsarbete i offentliga förvaltningar - En intervjustudie om kvinnliga chefers upplevelse av Varbergs kommuns arbete med jämställdhet och mångfald | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |