dc.contributor.editor | Sunnerstam, Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T09:51:34Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T09:51:34Z | |
dc.date.issued | 2022-03-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71074 | |
dc.description.abstract | Projektet DigiKomp (Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet) har under tre år arbetat universitetsövergripande och med stark verksamhetsförankring för att genom erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling öka lärares generella medvetenhet om, och kompetensnivå inom, pedagogisk digital kompetens. Nätverkets arbetsgrupp har på olika sätt verkat inom sina respektive institutioner och fakulteter för att med konkreta insatser bidra till att diskutera och utveckla lärares digitala kompetens inom undervisningen.
Arbetet har genomförts på olika nivåer. Rent praktiskt har ett antal universitetsgemensamma resurser för lärares kompetensutveckling tagits fram. Som exempel kan nämnas universitetsgemensamt studentresponsverktyg, resursmaterial för lärare om ALC-salar och aktivt lärande, webbsidor om upphovsrätt, en rapport om interaktiva skärmar. Seminarier, presentationer, workshoppar och webbinarier har arrangerats och genomförts med deltagare från olika institutioner och ämnesområden.
Inledningsvis låg mycket av projektets fokus på att ge lärare stöd i användningen av den nya lärplattformen Canvas. Senare, i samband med Covid-19 pandemin, tog DigiKomp ett aktivt ansvar i att stödja verksamheten i arbetet med omställningen till distansarbete och onlinebaserad undervisning.
Utlysningar av medel för kursutveckling och lokalutveckling har genomförts och följts upp med rapporter som publicerats så att fler kan ta del av erfarenheter som dragits. Under konferensen GU Online 2020, presenterades och diskuterades ett stort antal utvecklingsprojekt vid separata seminarier. Det verktyg för studentrespons (Mentimeter) som infördes på prov av projektet, fick snabbt ett stort antal användare i verksamheten. En utredning om lärares behov av AV-support kvällstid har också genomförts.
På en mer övergripande nivå har arbetsgruppen med tiden kommit att fungera som ett nätverk där lärare delat med sig av erfarenheter från sina respektive institutioner och fakulteter och där nätverket kunnat dra nytta av sin bredd genom möjligheter till vägledning, goda råd och handfasta tips om vilka olika expertisområden och resurser som finns inom universitetet. | en_US |
dc.format.extent | 56 | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.publisher | Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) | en_US |
dc.relation.ispartofseries | PIL-rapport 2022:01 | en_US |
dc.title | Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet 2019–2021. Slutrapport. | en_US |
dc.type | Text | en_US |
dc.type | Image | en_US |
dc.type.svep | report | en_US |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL) | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) | swe |