Show simple item record

dc.contributor.authorHermansson, Sandra
dc.contributor.authorLorensson, Frida
dc.date.accessioned2022-03-23T15:03:04Z
dc.date.available2022-03-23T15:03:04Z
dc.date.issued2022-03-23
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71106
dc.descriptionBackground: Health care must be designed and implemented together with the patient. The patient must be involved in their care and be part of the team. The purpose of the Patient Act is to improve patient’s position in healthcare and improve integrity, self-determination, as well as patient participation. During the nurse’s education, the importance of the patient’s participation is discussed. As a result of that, nurse’s develops great knowledge of the concept and its meaning. Research has indicated that there may be a difference in what the concept of participation means for patients, compared to the expectations the healthcare system has. In order for the patient to have the right prerequisite for participation, it is necessary that the nurse becomes aware of what participation means for the patient. Aim: The aim of the study is to describe patient's experience of participation in their postoperative care. Method: A qualitative interview study was chosen in which eight patients were interviewed. The average age of the participants was 69 years with an average care period of 10 days. The participants were each cared for in three surgical wards at two hospitals in Region Västra Götaland. A qualitative content analysis was conducted with a focus on manifest content. Results: Four themes became central. The first theme included patient empowerment. Secondly, showed that the patient performed compliance toward the healthcare system, and that made them involved. The third theme focused on Two-way communication, with an emphasis on information and the opportunity to ask questions. Lastly, the fourth theme includes staff attitudes which enhanced patient participation. Conclusion: This study states similarities with results from previous research. Such as the importance of having a two-way communication and the healthcare professional’s approach. Furthermore, this study also highlights that it is essential to know what participations means for the patient, for the nurse to promote and practice accurate patient participation.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Hälso- och sjukvård ska utformas och genomföras tillsammans med patienten. Patienten ska vara delaktig i sin vård och vara en del av vårdteamet. Patientlagen syftar till att stärka patientens position i hälso- och sjukvården och främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Under sjuksköterskans utbildning diskuteras vikten av patientens delaktighet i vården. Därav har sjuksköterskan stor kännedom om begreppet och dess innebörd. Forskning tyder på att det kan finnas en skillnad vad begreppet delaktighet innebär för patienten gentemot vad sjukvården har för förväntningar och syn på delaktighet. För att patienten ska få rätt förutsättning till delaktighet krävs det att sjuksköterskan får kännedom om vad delaktighet betyder för patienten. Syfte: Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelse av delaktighet i sin postoperativa vård. Metod: En kvalitativ intervjustudie valdes där åtta patienter intervjuades. Deltagarnas medelålder var 69 år med en medelvårdtid på 10 dagar. Deltagarna vårdades på tre kirurgiska avdelningar på två sjukhus i Västra Götaland. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes med fokus på manifest innehåll. Resultat: Fyra tema blev centrala för patientens upplevelse av delaktighet. Det första temat stod för patientens egenmakt. Det andra temat visade att patienten har en följsamhet mot sjukvården. Det tredje temat belyste en tvåvägskommunikation med betoning på information från vårdpersonal och möjlighet för patienten att ställa frågor. Slutligen, det fjärde temat innefattade personalens bemötande som främjade delaktighet för patienten. Slutsats: Studiens resultat belyste en del likheter med resultat från tidigare forskning. Där ibland att en tvåvägskommunikation är betydelsefull för patientens delaktighet, samt att vårdpersonalens förhållningssätt är viktigt. Studien belyste även att det finns en nödvändighet att veta vad delaktighet innebar för patienten så att sjuksköterskan kan arbeta och främja patientens delaktighet.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectDelaktighet, postoperativ omvårdnad, kvalitativ intervjustudieen_US
dc.titlePatientens upplevelse av delaktighet i sin postoperativa vården_US
dc.title.alternativePatient’s experience of participation in their postoperative careen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record