Det korta mötet mellan operationssjuksköterskan och patienten
The brief encounter between the operating room nurse and the patient
Abstract
Bakgrund: Såväl den personcentrerade vården som det perioperativa samtalet handlar om att göra patienten delaktig. Operationssjuksköterskan och patienten ska ha en dialog som ligger till grund för den planerade vården. Att få till ett bra möte och att utföra en god dialog utmanas av arbetsmiljö, organisation samt hur operationssjuksköterskan själv ser på sin vårdande roll. Den perioperativa dialogen består av möte med patienten innan, under och efter operation. I dagens verksamheter sker mötet oftast inne på operationssalen. Mötet är kort och är av varierande kvalité. Operationsmiljön är komplex och högteknologisk, studier visar att operationssjuksköterskans roll mer definieras av hens tekniska kunskaper än sin vårdande roll. Vissa studier beskriver att när den perioperativa dialogen blir av ökar tryggheten hos patienten, operationssjuksköterskan känner sig mer nöjd med sitt arbete och patientsäkerheten ökar.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka operationssjuksköterskans erfarenheter av främjande respektive hindrande faktorer för det perioperativa mötet med patienten.
Metod: Metoden som användes var en kvalitativ digital enkätstudie med 32 tillfrågade operationssjuksköterskor varav 10 valde att delta. Svaren analyserades sedan med en kvalitativ beskrivande analys.
Resultat: Huvudfynden från resultatet visade bland annat på att det som hindrade och främjade ett möte i första hand var tiden. Men även samarbetet med kollegor, den komplexa operationsmiljön och dess påverkan på patienten.
Slutsats: Tiden var en avgörande faktor för operationssjuksköterskans möte och samtal med patienten. För att få till det korta mötet visade det sig att operationssjuksköterskan många gånger var tvungen att göra avkall på andra arbetsuppgifter eller planera om den lilla tid som fanns. Vissa oklarheter finns angående ansvaret för det perioperativa dialogen intraoperativt, avseende vad som ska hanteras av anestesi- respektive operationssjuksköterskan.
Degree
Student essay
Other description
Background: Both person-centered care and the perioperative dialogue are about making the patient involved. The operating room nurse and the patient must have a dialogue that forms the basis for the planned care. Getting a good encounter and performing a good dialogue is challenged by the work environment, organization and how the operating room nurse views herself and her caring role. The perioperative dialogue consists of meeting with the patient before, during and after surgery. In today's activities, the meeting usually takes place inside the operating room. The meeting is short and is of varying quality. The surgical environment is complex and high technology, studies show that the role of the theatre nurse is more defined by her technical knowledge instead of her caring role. Studies describe that when the perioperative dialogue is performed, the patient feels more secure, the theatre nurse feels more satisfied with her work and patient safety increases.
Aim: The aim was to investigate which factors were promoting or hindering/limiting for the operating room nurse in the perioperative meeting with the patient.
Method: The method used was a qualitative digital survey. 10 questionnaire responses were received, these were analyzed with a qualitative descriptive analysis.
Results: The main findings of the results showed, among other things, that what hindered and promoted a meeting in the first place was time. But also, the collaboration with colleagues, the complex operating environment and its impact on the patient.
Conclusion: Time was a crucial factor in the theatre nurse's meeting and conversation with the patient. In order to get the short meeting, it turned out that the theatre nurse often had to give up other tasks or reschedule the small amount of time that existed. There are some ambiguities regarding the responsibility for the perioperative dialogue intraoperatively, regarding what should be handled by the anaesthesia and theatre nurse.
Date
2022-04-08Author
Jansten Holmquist, Carina
Branting, Maria-Theresa
Keywords
Perioperativ dialog
perioperativ omvårdnad
operationssjuksköterska
vårdande möte
personcentrerad vård
Language
swe