dc.contributor.author | Linsten, Erik | |
dc.date.accessioned | 2022-04-14T10:40:05Z | |
dc.date.available | 2022-04-14T10:40:05Z | |
dc.date.issued | 2022-04-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71356 | |
dc.description.abstract | För att kunna nå klimatmålen i parisavtalet behöver transportsektorn elektrifieras och laddinfrastruktur byggas ut. EU rekommenderar att det ska finnas mellan 10 till 16 laddbilar per laddstolpe för optimal laddningskapacitet men utbyggnaden av laddstolpar går långsammare än försäljningen av laddbilar vilket gör att det uppstår ett gap mellan dem.
Däremot finns det subnationella skillnader i fråga om laddinfrastrukturen mellan kommuner. Tidigare forskning har undersökt hur skillnaden ser ut på landsbygden och städerna genom att bland annat undersöka geografiska och ekonomiska faktorer men forskning om varför det ser ut som det gör saknas. Den här uppsatsen försöker ge svar på vad gapet beror på genom att utvärdera fyra faktorer: landsbygd/stad, ekonomi, partifärg och storlek, med hjälp av Amartya Sen’s ansats. Detta analyseras genom en statistisk undersökning över hur det ser ut mellan Sveriges kommuner. Resultatet visar att endast storlek på kommuner får statistisk signifikans där ju större en kommun är desto färre laddbilar per laddstolpe har den. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Laddstolpar | en_US |
dc.subject | Laddinfrastruktur | en_US |
dc.subject | Elbilar | en_US |
dc.subject | Laddbilar | en_US |
dc.subject | Capability approach | en_US |
dc.subject | Kommuner | en_US |
dc.title | Vad beror gapet mellan laddinfrastruktur och laddbilar i Sverige på? En kvantitativ studie om utbredningen av laddinfrastruktur i svenska kommuner | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |