dc.contributor.author | Haraldsson, Simon | |
dc.contributor.author | Johansson, Dimitrij | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T07:27:48Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T07:27:48Z | |
dc.date.issued | 2022-05-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71778 | |
dc.description.abstract | Ensamkommande barn och ungdomar är en grupp som är utsatta och sårbar på grund av de
bakgrundsfaktorer såsom fattigdom, separation från familj, krig och förföljelse vilket ställer
stora krav på samhällets stödinsatser. Övergången till vuxenlivet omfattas av stora förändringar
där föräldrar spelar en avgörande roll, något som saknas i ensamkommande barns liv. Syfte
med denna kvalitativa studie att undersöka hur socialarbetare i Göteborg och dess
kranskommuner arbetar med att förbereda ensamkommande barn inför vuxenlivet samt hur
uppföljningen ser ut. De förutsättningar och resurser som socialarbetare anser att dessa barn
behöver för att vara förberedda inför livet som ung vuxen identifieras. Att bli vuxen är en
komplicerad process där "vuxenblivande" kan definieras på olika sätt. Därför undersöks
socialarbetarens perspektiv på ”vuxenblivande”; hur de definierar detta begrepp och vad det
innebär att bli vuxen. Teori om socialt kapital, resiliens samt vuxenblivande appliceras för att
besvara undersökningens syfte och frågeställningar. Undersökningens urval består av
barnsekreterare och boendepersonal på HVB-hem som arbetar med ensamkommande barn.
Studien visade att innebörden vuxenblivande varierade bland tidigare forskning, teoretiska
utgångspunkter, de intervjuade samt den juridiska beskrivningen. Tidigare forskning har
konstaterat att ensamkommande barn är en särskilt utsatt grupp med ett stort vårdbehov som
kräver individanpassad vård vilket vår studie bekräftade. Resultaten från denna studie bekräftar
att målgruppen ofta ställs inför svåra situationer med högre krav än jämnåriga födda i Sverige
både under och efter vårdperioden. Vidare finns det indikation på att den ändrade
utlänningslagen lagen (2016:752) inneburit en ytterligare osäkerhet kring barnens framtid.
Normalisering och integrering är centralt för en god vuxenblivandeprocessen liksom betydelsen
av att skapa tillit mellan ensamkommande barn och socialarbetare samt vem tar rollen som
nyckelperson i barnens liv. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Ensamkommande barn | en_US |
dc.subject | flyktingar | en_US |
dc.subject | övergång till vuxenlivet | en_US |
dc.subject | resurser och kompetenser | en_US |
dc.subject | socialt kapital | en_US |
dc.title | LIVET EFTER BARNDOMEN EN KVALITATIV STUDIE OM DET FÖRBEREDANDE ARBETET MED ENSAMKOMMANDE BARN INFÖR VUXENLIVET UTIFRÅN SOCIALARBETARENS PERSPEKTIV | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |