Förskolebarns lek- lek eller allvar?
Abstract
Abstrakt
Arbetets art: Examensarbete, 10p
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet
Antal sidor: 31
Titel: Förskolebarns lek – lek eller allvar? En intervjustudie av pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns utveckling och lärande.
Författare: Jenny Järkås och Hanna Smith
Handledare: Bibbi Ljungvall
Examinator: Pia Williams
Rapportnummer: VT06-2611-01
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur ett antal pedagoger inom förskolan ser på begreppet lek samt att ta reda på vad dessa pedagoger har för syn på sin roll som pedagog i leken.
Frågeställning: – Hur definierar pedagogerna begreppet lek?
– Vilken funktion anser pedagogerna att leken fyller för barn i förskoleåldern?
– Vad anser pedagogerna om deras roll i leken?
Metod: Vi valde att genomföra undersökningen med hjälp av halvstrukturerade intervjuer. Inför intervjuerna studerade vi litteratur kring ämnet lek.
Resultat: Samtliga pedagoger som vi intervjuat anser att allt barn gör är lek. De anser att bearbetning av intryck och händelser är den viktigaste funktionen som leken fyller. Barns språkliga, sociala och motoriska utveckling nämns också som viktiga funktioner.
Det anses som viktigt att diskutera teorier och forskning och att det också påverkar arbetet i barngruppen positivt.
Alla pedagoger som vi intervjuade anser att man inte skall lägga sig i barns lek utan att ha en tanke med det, till exempel om ett barn far illa eller behöver stöd från en vuxen. Det kan också vara bra att komma in i leken om man kan ge näring åt och utveckla leken. Om det finns barn som alltid bestämmer i leken kan man gå in i leken och ifrågasätta och samtala med barnen om vikten av att kunna visa hänsyn och respekt för sina kamrater.
Nyckelord: Barn, lek, lärande, utveckling och pedagoger.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Smith, Hanna
Järkås, Jenny
Keywords
Barn, lek, lärande
utveckling
pedagoger
Publication type
other
Series/Report no.
VT06-2611-01
Language
swe