• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers tankar om genus ­ En jämförande studie mellan skola och förskola

Abstract
Detta är ett arbete som handlar om pedagogers tankar om genus i skola och förskola. Vårt syfte med detta arbete är att se hur pedagoger förhåller sig till genus och genuspedagogik i förskolan respektive skolan. Vi fokuserar främst på pedagogernas egen syn på hur de arbetar med genus. Detta gör vi genom att intervjua pedagoger och rektorer inom skola och förskola. Totalt genomfördes 14 intervjuer med 18 personer. Vi gjorde intervjuerna på ett kvalitativt och i olika grad strukturerat sätt. Intervjuerna analyserades genom inriktning på frågorna: Vilken syn har pedagogerna på genus? Hur ser de på manliga pedagoger? Hur ser de på olikheterna mellan könen? Hur arbetar man med genus? Vi fann att man kunde dela in de intervjuade i tre grupper, de som jobbar aktivt med genus, de som inte jobbar med genus och de som jobbar omedvetet med genus. Våra intervjuer visade att det fanns en viss skillnad mellan pedagogernas syn på både genus och genusarbete i skola och förskola. Det som vi kom fram till är att deras inställning till ämnet är olika. Förskolorna är mer öppna för nya förslag om hur man skulle kunna förändra arbetssättet. Vi tror att detta kan bero på att pedagogerna på skolor anser att de inte har tid för ännu ett nytt ämne eftersom de tycker att de har fullt upp med andra kunskapsorienterade ämnen. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7205
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1030-02.pdf (392.6Kb)
Date
2007
Author
Bajrektarevic, Emina
Göransson, Ingela
Keywords
Förskola
genus
jämställdhet
kön
manliga pedago
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV