dc.contributor.author | Billquist, Helen | swe |
dc.contributor.author | Mårdensköld, Marika | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T12:59:48Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T12:59:48Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7206 | |
dc.description.abstract | Syfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka olika kommunikationsvägar mellan skola och hem
ur ett interaktionistiskt perspektiv för att få kännedom om vilka faktorer som påverkar och
ligger till grund för hur kommunikation upplevs. Vi kommer i arbetet att utgå ifrån
pedagogens perspektiv och vi har i empirin fokuserat på pedagogers upplevelser av olika
kommunikationsformer och de faktorer som främjar respektive försvårar i
kommunikationssammanhanget mellan pedagog och vårdnadshavare.
Huvudfrågor:- Hur skapas positiva möten?
- Har pedagogens eller vårdnadshavarens kön, kulturell eller social tillhörighet någon
betydelse för kommunikationen?
- Har skolledaren någon betydelse för hur kommunikationen mellan pedagoger och
vårdnadshavare ser ut och fungerar?
Metod och material: Studien grundar sig på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på en småstadsskola
och på litteratur som varit relevant för undersökningen.
Resultat: Vi har kommit fram till att en mängd faktorer spelar in när ett budskap sänds och tas
emot, exempelvis deltagarnas förförståelse, förväntningar och attityder. Detta är faktorer
som till viss del styrs och påverkas av social och kulturell tillhörighet och kan alltså
påverka kommunikationssammanhanget, positivt såväl som negativt. Faktorer som
främjar en god kommunikation är att lyssna in och möta vårdnadshavaren med respekt,
tillit och ärlighet. Vi ser också att livserfarenhet, antal år inom yrket och egen erfarenhet
av föräldraskap är faktorer som pedagogerna stödjer sig på, framför allt i svåra
kommunikationssituationer. På skolan för vår studie har skolledaren sannolikt spelat roll
och genom tillit, tydlighet och sin närvaro i verksamheten präglat den skolkultur som
råder på skolan.
Betydelse för läraryrket: Då pedagogens uppdrag är att verka för en god samverkan mellan hem och skola är det av
stor betydelse att kommunikationen med vårdnadshavarna fungerar på bästa möjliga sätt.
För att kunna agera professionellt i kommunikationssituationer behövs kunskap om de
faktorer som verkar i sammanhanget. Det är därför av stor betydelse att blivande
pedagoger studerar såväl kommunikationsteori som samtalsmetodik för att lyckas med sitt
uppdrag. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kommunikation | swe |
dc.subject | samverkan | swe |
dc.subject | rektor | swe |
dc.subject | pedagog | swe |
dc.subject | vårdnad | swe |
dc.title | "En bra kommunikation är när jag känner att det är ärligt" Vilka faktorer inverkar i kommunikation mellan pedagog och vårdnadshavare? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |