Visa enkel post

dc.contributor.authorBillquist, Helenswe
dc.contributor.authorMårdensköld, Marikaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:48Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:48Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7206
dc.description.abstractSyfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka olika kommunikationsvägar mellan skola och hem ur ett interaktionistiskt perspektiv för att få kännedom om vilka faktorer som påverkar och ligger till grund för hur kommunikation upplevs. Vi kommer i arbetet att utgå ifrån pedagogens perspektiv och vi har i empirin fokuserat på pedagogers upplevelser av olika kommunikationsformer och de faktorer som främjar respektive försvårar i kommunikationssammanhanget mellan pedagog och vårdnadshavare. Huvudfrågor:- Hur skapas positiva möten? - Har pedagogens eller vårdnadshavarens kön, kulturell eller social tillhörighet någon betydelse för kommunikationen? - Har skolledaren någon betydelse för hur kommunikationen mellan pedagoger och vårdnadshavare ser ut och fungerar? Metod och material: Studien grundar sig på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på en småstadsskola och på litteratur som varit relevant för undersökningen. Resultat: Vi har kommit fram till att en mängd faktorer spelar in när ett budskap sänds och tas emot, exempelvis deltagarnas förförståelse, förväntningar och attityder. Detta är faktorer som till viss del styrs och påverkas av social och kulturell tillhörighet och kan alltså påverka kommunikationssammanhanget, positivt såväl som negativt. Faktorer som främjar en god kommunikation är att lyssna in och möta vårdnadshavaren med respekt, tillit och ärlighet. Vi ser också att livserfarenhet, antal år inom yrket och egen erfarenhet av föräldraskap är faktorer som pedagogerna stödjer sig på, framför allt i svåra kommunikationssituationer. På skolan för vår studie har skolledaren sannolikt spelat roll och genom tillit, tydlighet och sin närvaro i verksamheten präglat den skolkultur som råder på skolan. Betydelse för läraryrket: Då pedagogens uppdrag är att verka för en god samverkan mellan hem och skola är det av stor betydelse att kommunikationen med vårdnadshavarna fungerar på bästa möjliga sätt. För att kunna agera professionellt i kommunikationssituationer behövs kunskap om de faktorer som verkar i sammanhanget. Det är därför av stor betydelse att blivande pedagoger studerar såväl kommunikationsteori som samtalsmetodik för att lyckas med sitt uppdrag.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKommunikationswe
dc.subjectsamverkanswe
dc.subjectrektorswe
dc.subjectpedagogswe
dc.subjectvårdnadswe
dc.title"En bra kommunikation är när jag känner att det är ärligt" Vilka faktorer inverkar i kommunikation mellan pedagog och vårdnadshavare?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post