Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förhållningssätt och idéer i centrala frågor som har betydelse för synen
på skolan, i Lars Leijonborg och Jan Björklund respektive Gunilla Granath böcker Skolstart. Dags för en ny
skolpolitik respektive Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok , samt att jämföra deras
respektive syn på skolan.
Huvudfrågorna lyder:
1 Hur ser Leijonborg och Björklund respektive Granath i sina böcker på: skolan, kunskap, läraren, samt eleven?
En jämförelse mellan Leijonborgs och Björklunds och Granaths respektive syn på skolan.
Metod och material: Metoden i studien är en deskriptiv, systematiserande och jämförande, idé- och
aktörscentrerad textanalys. Materialet är de ovan nämnda böckerna.
Resultat: Resultatet visar att Leijonborg och Björklund menar att skolan finns för att överföra kunskaper och
därigenom ge eleverna förutsättningar inför framtiden samt skapa likvärdighet i samhället. Som medel
propagerar de för en konsekvent mål- och resultatstyrning. Kunskaper ser de som något som kan utveckla
människor. De viktigaste kunskaperna menar de är färdigheterna läsning, skrivning och räkning, följda av
kunskaper ur "vår gemensamma allmänbildning". I sin lärarsyn lyfter de fram läraryrkets professionalitet,
betydelsen av ämneskunskaper och lärarens aktiva roll. Elevens roll i skolan menar de är att bilda sig.
Granath menar att skolan främst är till för att eleverna ska se sammanhang i tillvaron, finna sig själva och få
möjlighet till eget kreativt skapande. Den kunskap som Granath ser som viktigast är att finna de dolda
sammanhangen i tillvaron för att kunna ta ställning i samhällsfrågor. I hennes lärarsyn är det viktigaste vem
läraren är som person, lärarens psykologiska kompetens. Elever, ser Granath som hela personer och deras roll i
skolan som en möjlighet att gå på djupet av de stora sammanhangen i tillvaron och i sig själv.
Jämförelsen mellan skolsynerna visar att både Leijonborgs och Björklunds och Granaths skolsyn fokuserar
eleven, men Leijonborg och Björklund mer på kunskaper för framtiden och Granath mer på personlig utveckling
här och nu. Kunskaper som är viktiga för Leijonborg och Björklund är främst "basfärdigheter" och
faktakunskaper och för Granath främst förståelse av sammanhang. Leijonborg och Björklund fokuserar lärarens
ämneskunskaper och kunskapsförmedlande roll i skolan, Granath vem läraren är som person.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bergman, Martin
Keywords
Textanalys
Björklund
Granath
Leijonborg
idéer,
Language
sv