dc.contributor.author | Aldenborn, Malin | swe |
dc.contributor.author | Hed, Sara | swe |
dc.contributor.author | Rahimic, Adnana | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T12:59:52Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T12:59:52Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7211 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur skönlitteratur kan användas som ett pedagogiskt verktyg
för att främja barns läs- och skrivutveckling. Vi är intresserade av att ta reda på vilka fördelar respektive
nackdelar pedagogerna anser det finns med att arbeta med skönlitteratur.
Frågeställningar
- Hur arbetar pedagogerna vi intervjuat med skönlitteratur i undervisningen?
- Vilka fördelar respektive nackdelar finns med arbetssättet, enligt pedagogerna?
- Vilka texter läses och hur väljs de ut?
- Hur utvärderar och dokumenterar pedagogerna arbetet?
Metod
Vi har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie för att besvara vårt syfte och våra frågeställningar.
Vi har intervjuat sju pedagoger och det är deras svar som ligger till grund för vårt arbete.
Resultat
I vårt resultat finner vi att man kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen på flera olika sätt. Även om
arbetssätten skiljer sig åt mellan de pedagoger som deltog i vår undersökning så ser vi vissa gemensamma
drag såsom högläsning och samtal kring litteratur. Sammanfattningsvis kan vi se att arbetet med
skönlitteratur som undervisningsmetod upplevs som meningsfullt och lustfyllt för både pedagoger och
elever.
Yrkesrelevans
Vi anser att vår undersökning har relevans för vår kommande yrkesroll som lärare då både läroplanen och
kursplanen i svenska belyser vikten av att arbeta med skönlitteratur i förskolan och skolan. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Skönlitteratur | swe |
dc.subject | Undervisning | swe |
dc.subject | Lärande | swe |
dc.subject | Läsning | swe |
dc.subject | Sk | swe |
dc.title | Skönlitteratur som läromedel en intervjustudie om hur pedagoger använder skönlitteratur i undervisningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |