Pojkar säljer medan flickor konsumerar En intervjustudie om pedagogers tankar kring barnlitteratur sett ur ett genusperspektiv
Abstract
Mot bakgrund av att genusperspektivet har kommit att bli en central del
Bakgrund
i många förskolors verksamhet ville vi få reda på hur pedagogers tankar
är förankrat i genusperspektivet tillsammans med barnlitteratur i deras
dagliga arbete. Litteratur och högläsning har en lång tradition inom
förskolan och har kommit att bli en naturlig och viktig del av dess
verksamhet. Litteraturen är delaktig i att påverka barns syn på världen
och därför ser vi vikten av ett väl genomtänkt bokval sett ur ett
genusperspektiv.
Vårt syfte var att få inblick i pedagogers tankar kring barnlitteratur sett
Syfte och frågeställningar
ur ett genusperspektiv. Vi ville studera hur de sade sig arbeta med
barnlitteratur och undersöka deras egen medvetenhet om den makt de
besitter i att påverka förskolebarnens syn på genuskonstruktioner.
Vidare ville vi ta reda på om utbildning och uppmuntran från ledningen
påverkar en pedagogs medvetenhet.
Hur tänker pedagogerna kring den barnlitteratur som de förmedlar
till barnen?
Hur kan kunskaper om genus bli ett verktyg till att förändra
förlegade genusstrukturer i arbetet med barnlitteratur?
Hur påverkar pedagogens utbildning och ledningens engagemang
pedagogens medvetenhet om genus i relation till barnlitteratur?
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
avenius, emelie
rohlen, anna
Keywords
Genusperspektiv
Barnlitteratur
Läsning
Förskola
Language
sv