En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
Sammanfattning
I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer
att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever
exkluderas och motvilligt passiviseras till följd av tävlingsmoment. Syftet med studien var att
undersöka gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i ämnet Idrott och hälsa. En
kvantitativ metod i form av en enkätundersökning användes med målsättning att också
undersöka hur elevers idrottslig bakgrund påverkar inställningen till tävlingsmoment. Totalt
deltog 324 respondenter från fyra gymnasieskolor inom Storgöteborg. Resultatet visar att en
majoritet av eleverna uppskattar tävlingsmoment i undervisningen. Utifrån studiens tre
grupper idrottsaktiva, träningsaktiva och icke idrottsaktiva återfanns en signifikant skillnad
(p <.001) gällande i vilken utsträckning eleverna uppskattar tävlingsmoment i
undervisningen. Idrottsaktiva tenderar att uppskatta tävlingsmoment i högre utsträckning än
träningsaktiva och icke idrottsaktiva. Bollspel och racksport är de områdena som icke
idrottsaktiva tenderar att vilja ha mest inslag av tävlingsmoment i, samtidigt som
träningsaktiva och idrottsaktiva i ännu högre utsträckning vill ha inslag av tävlingsmoment
inom dessa områden. Resultatet påvisar att det finns en positiv inställning inom dessa
områden av tävlingsmoment i undervisningen utifrån studiens samtliga elevgrupper.
Begreppen tävla eller tävlingsmoment stipuleras inte i Skolverkets styrdokument. Mot
bakgrund av att tävlingsmoment, enligt Skolinspektionen och denna studie, är ett utbrett
fenomen inom Idrott och Hälsa, vore det en adekvat frågeställning att fundera kring hur
tävlingsmoment kan användas som en positiv och utvecklande möjlighet i undervisningen, då
denna studies resultat visar att majoriteten av de tillfrågade eleverna uppskattar
tävlingsmoment i undervisningen.
Samlingar
Datum
2022Författare
Eriksson, Daniel
Nyckelord
Idrott och hälsa
idrottsaktiv
icke idrottsaktiv
tävla
tävlingsmoment
Publikationstyp
other
Språk
swe