Show simple item record

dc.contributor.authorLindell, Karolinaswe
dc.contributor.authorOlsson, Annikaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Ericaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:56Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:56Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7216
dc.description.abstractVi vill undersöka musikens inverkan på barns talspråksutveckling. Syftet med vår undersökning är att genom studier av böcker och artiklar, författade av verksamma pedagoger, se om och i så fall varför de använder musik som ett redskap i barns talspråksutveckling. Vårt material består av böcker och artiklar. Våra metoder har varit att med hjälp av Internet och SAB:s klassifikationssystem finna texter lämpliga för vår undersökning. Vårt resultat visar att pedagogerna tror på musiken som språkfrämjande och att de också lägger upp deras verksamhet därefter. Pedagogerna anser att musik gynnar barns talspråksutveckling därför att rim, ramsor och sång ger ett stort ordförråd och förmågan att tala sammanhängande under längre stycken och därför att ett lustfyllt musicerande skapar en mer positiv och kommunikativ personlighet vilket gynnar talspråksutvecklingen. Didaktiska konsekvenser det för med sig är att det blir upp till oss lärare att skapa en så stimulerande miljö som möjligt som främjar barns musikaliska och verbala utveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleMusik gynnar barns talspråksutveckling. En pedagogisk praxis på vetenskaplig grund?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record