dc.contributor.author | Lindell, Karolina | swe |
dc.contributor.author | Olsson, Annika | swe |
dc.contributor.author | Karlsson, Erica | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T12:59:56Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T12:59:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7216 | |
dc.description.abstract | Vi vill undersöka musikens inverkan på barns talspråksutveckling. Syftet med vår undersökning är att genom
studier av böcker och artiklar, författade av verksamma pedagoger, se om och i så fall varför de använder musik
som ett redskap i barns talspråksutveckling.
Vårt material består av böcker och artiklar. Våra metoder har varit att med hjälp av Internet och SAB:s
klassifikationssystem finna texter lämpliga för vår undersökning.
Vårt resultat visar att pedagogerna tror på musiken som språkfrämjande och att de också lägger upp deras
verksamhet därefter. Pedagogerna anser att musik gynnar barns talspråksutveckling därför att rim, ramsor och
sång ger ett stort ordförråd och förmågan att tala sammanhängande under längre stycken och därför att ett
lustfyllt musicerande skapar en mer positiv och kommunikativ personlighet vilket gynnar talspråksutvecklingen.
Didaktiska konsekvenser det för med sig är att det blir upp till oss lärare att skapa en så stimulerande miljö som
möjligt som främjar barns musikaliska och verbala utveckling. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Musik gynnar barns talspråksutveckling. En pedagogisk praxis på vetenskaplig grund? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |