Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Johannaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:58Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:58Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7219
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn i skolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någon tidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnar det deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikens påverkan på barn och deras utveckling. Jag har observerat en verksamhet med utgångspunkt från materialet Sally säl som innehåller sånger med mycket rörelser. Samt Musik ­ för stora och små barn där jag har använt mig av ett par rörelsesånger. Barnen hade 10-15 minuter musikinslag varje dag. Metoden har byggt på ostrukturerade intervjuer. Detta kompletterades med en kombination av en så kallad osystematisk observation och deltagarobservation. Frågeställningen om vilka emotionella effekter som uppstår fick många innehållsrika svar. Den vanligaste effekten som barnen beskrev var glädje. Barnen upplevde musikinslagen som lustfyllda. Ett par författare som tar upp det lustfyllda lärandet är Jernström och Lindberg (1995). De drar slutsatsen att barn stärker sin självkänsla när de lyckas med enkla saker, som att ha musik. Barnen blev glada av att ha musikinslag där de fick sjunga och dansa. De blev även pigga och upplevde därför att de kunde jobba bättre efter musiken. Enligt Lpo 94 ska skapande arbete och lek vara väsentliga delar i det aktiva lärande. Barn i åldrarna 6-9, har mycket spring i benen och behöver få röra på sig för att orka med en lång skoldag. Genom att ha musiksamlingar på 10-15 minuter varje dag orkar barnen att sitta still längre och orka jobba under lektionen som kommer. På det sättet gynnar musik- samlingarna alla ämnen eftersom barnen orkar vara mer aktiva efter en stund med rörelse. Det är viktigt att barn redan från tidig ålder får en positiv bild av rörelse såsom dans, idrott och annan motion. Får de en negativ bild av det kan det leda till att de väljer bort allt som har med rörelse att göra för resten av livet. Genom att sjunga och dansa med väldigt enkla steg känner barn att de lyckas och då stärks självkänslan. Barn med bra självkänsla är barn som vill lära sig mer och som blir motiverade och lyckliga av sina framgångar. Jag är nöjd med arbetet och resultatet det gav. Och det viktigaste av allt var att barnen hade roligt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBarnswe
dc.subjectmusikswe
dc.subjectsångswe
dc.subjectrörelseswe
dc.subjectlek.swe
dc.titleVilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record