dc.contributor.author | Forsberg, Johanna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T12:59:58Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T12:59:58Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7219 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn i
skolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någon
tidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnar
det deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikens
påverkan på barn och deras utveckling.
Jag har observerat en verksamhet med utgångspunkt från materialet Sally säl som innehåller
sånger med mycket rörelser. Samt Musik för stora och små barn där jag har använt mig av
ett par rörelsesånger. Barnen hade 10-15 minuter musikinslag varje dag. Metoden har byggt
på ostrukturerade intervjuer. Detta kompletterades med en kombination av en så kallad
osystematisk observation och deltagarobservation.
Frågeställningen om vilka emotionella effekter som uppstår fick många innehållsrika svar.
Den vanligaste effekten som barnen beskrev var glädje. Barnen upplevde musikinslagen som
lustfyllda. Ett par författare som tar upp det lustfyllda lärandet är Jernström och Lindberg
(1995). De drar slutsatsen att barn stärker sin självkänsla när de lyckas med enkla saker, som
att ha musik. Barnen blev glada av att ha musikinslag där de fick sjunga och dansa. De blev
även pigga och upplevde därför att de kunde jobba bättre efter musiken. Enligt Lpo 94 ska
skapande arbete och lek vara väsentliga delar i det aktiva lärande.
Barn i åldrarna 6-9, har mycket spring i benen och behöver få röra på sig för att orka med en
lång skoldag. Genom att ha musiksamlingar på 10-15 minuter varje dag orkar barnen att sitta
still längre och orka jobba under lektionen som kommer. På det sättet gynnar musik-
samlingarna alla ämnen eftersom barnen orkar vara mer aktiva efter en stund med rörelse.
Det är viktigt att barn redan från tidig ålder får en positiv bild av rörelse såsom dans, idrott
och annan motion. Får de en negativ bild av det kan det leda till att de väljer bort allt som har
med rörelse att göra för resten av livet. Genom att sjunga och dansa med väldigt enkla steg
känner barn att de lyckas och då stärks självkänslan. Barn med bra självkänsla är barn som
vill lära sig mer och som blir motiverade och lyckliga av sina framgångar.
Jag är nöjd med arbetet och resultatet det gav. Och det viktigaste av allt var att barnen hade
roligt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Barn | swe |
dc.subject | musik | swe |
dc.subject | sång | swe |
dc.subject | rörelse | swe |
dc.subject | lek. | swe |
dc.title | Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |