Show simple item record

dc.contributor.authorHallberg, Arwin
dc.date.accessioned2022-06-21T06:44:42Z
dc.date.available2022-06-21T06:44:42Z
dc.date.issued2022-06-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72204
dc.descriptionBackground: Children with tracheostomy represent a small and vulnerable patient population with medically complex need and the number of families caring for children with tracheostomies at home increases each year. Parents to those children must learn lots of knowledge to how to provide good nursing care of tracheostomy at home so they could go home after several months stay at the hospital after tracheotomy operation. Complications of tracheostomy happens frequently and sometimes even lead to serious consequences. Because this patient population was very small 20 years ago, there is a huge knowledge and caring experience gap in how a pediatric nurse practitioner shall take care of those children and their parents. Aim: The aim was to describe how parents with a child who recently received tracheostomy can be supported when it is time to prepare going home. Method: Systematic literature review with thematic analysis of collected data. Results: The result is based on 12 studies and could be divided in two main categories: “standard caring program” and “management of emergency”. Results shows that, a multiple disciplinary team that early initiate a standard tracheostomy education program about how to take care of a child with tracheostomy for the parents and add extra training with high fidelity simulation mannequin, can shorten the length of stay at the hospital, improve the parents’ skills and make the parents feel more confident in how to take care of their child at home. Conclusion: Parents to the child with new tracheostomy shall be provided with specific training in emergency handling and a comprehensive tracheostomy education program to make sure the numbers of healthcare injuries could be lower and improve parents’ comfort, so it is possible for them to go home earlier.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Barn med trakeostomi är en liten, sårbar men växande patientgrupp med komplicerade omvårdnadsbehov. Föräldrar till barn med trakeostomi måste lära sig trakeostomivård för att kunna ta över egenvården för sitt barn och blir ofta kvar på sjukhuset under flera månader. Komplikationer med trakeostomi är både vanliga och med allvarliga konsekvenser. Då patientgruppen har varit liten under de senaste 20 åren finns det fortfarande brister i omvårdnadserfarenhet och flera kunskapsluckor i hur barnsjuksköterskor bör hantera dessa patienter och deras föräldrar. Syfte: Syftet var att beskriva hur föräldrar till ett barn med nyanlagd trakeostomi kan stöttas vid övergång till vård i hemmet. Metod: Systematisk litteraturöversikt med tematisk analys av insamlade data. Resultat: Resultatet baseras på tolv studier och delas i två huvudkategorier: ”standardisering av omvårdnad” och ”hantering av akutsituationer”. Resultat visar sig att ha ett multidisciplinärt trakeostomiteam som erbjuder ett standardiserat utbildningsprogram inom trakeostomi till föräldrar i god tid, samt lägger till simulering med en realistisk docka kan korta vårdtid och höja föräldrars kompetens och förtroende för att kunna ge sitt barn med nyanlagd trakeostomi trygg och säker vård i hemmet. Slutsats: Föräldrar till barn med nyanlagd trakeostomi bör erbjudas specifik träning på akutsituationer och ett heltäckande utbildningsprogram inom trakeostomi för att minska antalet vårdskador och öka föräldrarnas trygghet samt även möjliggöra tidigare hemgång.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectPediatrisk trakeostomi, trakeostomiutbildning för föräldrar, simulering, multidisciplinärt team, patientsäkerheten_US
dc.titleUTSKRIVNINGSFÖRBERDELSER: UTBILDNING FÖR FÖRÄLDRAR TILL BARN (0-4ÅR) MED TRAKEOSTOMIen_US
dc.title.alternativeDischarge preparation: Parents education for children (0-4 years) with tracheostomyen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record