dc.contributor.author | Ek, Magnus | |
dc.contributor.author | Wallmark, William | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T09:29:26Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T09:29:26Z | |
dc.date.issued | 2022-06-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72234 | |
dc.description | In this essay we have researched the collaboration between the regional and municipal
planning and its impact on the new residential area, Sisjödal. The “Avsiktsförklaring för
Högsbo och Frölunda” has been an important starting point for how collaboration is designed
to meet the common long-term goals for public transport defined in Målbild Koll2035.
Collaboration is seen as an important method of working with clear long-term goals and to
direct investments to the common interest. Through qualitative methods, both content
analysis of documents and semi structured interviews with officials planning, collaboration
has been reseached. The study aims to investigate how this collaboration is structured and
how it has affected Sisjödal. The purpose is achieved through three research questions…
● What does the collaboration between public transport planning and housing planning
look like in Gothenburg? What is its purpose, who are the actors, how do they define
collaboration?
● How does Sisjödal live up to theories and Gothenburg's long-term goals of
densification and sustainable mobility?
● What impact has the collaboration process had on Sisjödal's ability to live up to goals
of densification and sustainable mobility?
The thesis is based on theories of sustainable mobility, densification, Multi-Level Governance
and collaboration. The results show a positive attitude towards collaboration where many
parts of the process are synchronized to meet everyone's needs. The value that collaboration
can add in creating innovative solutions is perceived as positive by the informants. The
results show that each party has their own areas of responsibility, which work on different
scales and time perspectives but for a common goal. Collaboration and differences also
creates conflicts and compromises, meaning that long-term goals can not always be met.
Sisjödal is an area where it is difficult to live up to the city's own goals of densification and
sustainable mobility. | en_US |
dc.description.abstract | Det som har undersökts i denna uppsats är samverkan mellan den regionala och kommunala
planeringen och dess påverkan på det nya bostadsområdet i Sisjödal. Avsiktsförklaring för
Högsbo och Frölunda har varit en viktig utgångspunkt för hur samverkan är utformad till att
möta de gemensamma långsiktiga målen för kollektivtrafiken som definieras i Målbild
Koll2035. Samverkan ses som ett viktigt arbetssätt för att ha tydliga långsiktiga mål samt för
att rikta finansiering och investering till det gemensamma intresset.
Genom kvalitativa metoder, både innehållsanalys av dokument och semistrukturerade
intervjuer med tjänstepersoner hos viktiga aktörer i stadsutvecklingen i Göteborg, har en bild
skapats om hur samverkan mellan dessa aktörer ser ut. Studien syftar till att undersöka hur
samverkan är uppbyggd och vilken påverkan detta har haft i byggnationen av Sisjödal. Syftet
uppnås genom tre frågeställningar
● Hur ser samverkan mellan kollektivtrafikplanering och bostadsplanering ut i
Göteborg? Vad är syftet, vilka är aktörerna, hur definierar man samverkan?
● Hur lever Sisjödal upp till teorier och Göteborgs långsiktiga mål om förtätning och
hållbar mobilitet?
● Vilken påverkan har samverkansprocessen haft på Sisjödals förmåga att leva upp till
mål om förtätning och hållbar mobilitet?
Uppsatsen tar avstamp i teorier om hållbar mobilitet, förtätning, Multi-Level Governance och
samverkan för att besvara frågeställningar. Resultatet visar på en positiv inställning till
samverkan där många delar av processen är synkroniserad för att möta allas intressen. Värdet
som samverkan kan tillföra i att skapa innovativa lösningar upplevs som positivt av
informanterna. Resultatet visar att varje part inom samhällsutvecklingen har sina egna
ansvarsområden, som arbetar på olika skalor och tidsperspektiv men för ett gemensamt mål.
Samverkan och skiljaktigheter hos parterna skapar konflikter och kompromisser vilket gör att
dessa långsiktiga mål inte alltid går att nå. Sisjödal är ett område som har svårt att leva upp
till stadens egna målsättningar om förtätning och hållbar mobilitet. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi 2022:6 | en_US |
dc.subject | Samverkan, Samhällsplanering, Regional planering, Kommunal planering, Kollektivtrafik, Förtätning | en_US |
dc.subject | Multi-level governance, Collaboration, Urban planning, Regional planning, Municipal planning, Public transport, Urban densification, Sustainable mobility | en_US |
dc.title | Samverkan mellan Region och Kommun i Göteborg. Hur har samverkan format Sisjödal? | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |