Show simple item record

dc.contributor.authorEk, Magnus
dc.contributor.authorWallmark, William
dc.date.accessioned2022-06-21T09:29:26Z
dc.date.available2022-06-21T09:29:26Z
dc.date.issued2022-06-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72234
dc.descriptionIn this essay we have researched the collaboration between the regional and municipal planning and its impact on the new residential area, Sisjödal. The “Avsiktsförklaring för Högsbo och Frölunda” has been an important starting point for how collaboration is designed to meet the common long-term goals for public transport defined in Målbild Koll2035. Collaboration is seen as an important method of working with clear long-term goals and to direct investments to the common interest. Through qualitative methods, both content analysis of documents and semi structured interviews with officials planning, collaboration has been reseached. The study aims to investigate how this collaboration is structured and how it has affected Sisjödal. The purpose is achieved through three research questions… ● What does the collaboration between public transport planning and housing planning look like in Gothenburg? What is its purpose, who are the actors, how do they define collaboration? ● How does Sisjödal live up to theories and Gothenburg's long-term goals of densification and sustainable mobility? ● What impact has the collaboration process had on Sisjödal's ability to live up to goals of densification and sustainable mobility? The thesis is based on theories of sustainable mobility, densification, Multi-Level Governance and collaboration. The results show a positive attitude towards collaboration where many parts of the process are synchronized to meet everyone's needs. The value that collaboration can add in creating innovative solutions is perceived as positive by the informants. The results show that each party has their own areas of responsibility, which work on different scales and time perspectives but for a common goal. Collaboration and differences also creates conflicts and compromises, meaning that long-term goals can not always be met. Sisjödal is an area where it is difficult to live up to the city's own goals of densification and sustainable mobility.en_US
dc.description.abstractDet som har undersökts i denna uppsats är samverkan mellan den regionala och kommunala planeringen och dess påverkan på det nya bostadsområdet i Sisjödal. Avsiktsförklaring för Högsbo och Frölunda har varit en viktig utgångspunkt för hur samverkan är utformad till att möta de gemensamma långsiktiga målen för kollektivtrafiken som definieras i Målbild Koll2035. Samverkan ses som ett viktigt arbetssätt för att ha tydliga långsiktiga mål samt för att rikta finansiering och investering till det gemensamma intresset. Genom kvalitativa metoder, både innehållsanalys av dokument och semistrukturerade intervjuer med tjänstepersoner hos viktiga aktörer i stadsutvecklingen i Göteborg, har en bild skapats om hur samverkan mellan dessa aktörer ser ut. Studien syftar till att undersöka hur samverkan är uppbyggd och vilken påverkan detta har haft i byggnationen av Sisjödal. Syftet uppnås genom tre frågeställningar ● Hur ser samverkan mellan kollektivtrafikplanering och bostadsplanering ut i Göteborg? Vad är syftet, vilka är aktörerna, hur definierar man samverkan? ● Hur lever Sisjödal upp till teorier och Göteborgs långsiktiga mål om förtätning och hållbar mobilitet? ● Vilken påverkan har samverkansprocessen haft på Sisjödals förmåga att leva upp till mål om förtätning och hållbar mobilitet? Uppsatsen tar avstamp i teorier om hållbar mobilitet, förtätning, Multi-Level Governance och samverkan för att besvara frågeställningar. Resultatet visar på en positiv inställning till samverkan där många delar av processen är synkroniserad för att möta allas intressen. Värdet som samverkan kan tillföra i att skapa innovativa lösningar upplevs som positivt av informanterna. Resultatet visar att varje part inom samhällsutvecklingen har sina egna ansvarsområden, som arbetar på olika skalor och tidsperspektiv men för ett gemensamt mål. Samverkan och skiljaktigheter hos parterna skapar konflikter och kompromisser vilket gör att dessa långsiktiga mål inte alltid går att nå. Sisjödal är ett område som har svårt att leva upp till stadens egna målsättningar om förtätning och hållbar mobilitet.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografi 2022:6en_US
dc.subjectSamverkan, Samhällsplanering, Regional planering, Kommunal planering, Kollektivtrafik, Förtätningen_US
dc.subjectMulti-level governance, Collaboration, Urban planning, Regional planning, Municipal planning, Public transport, Urban densification, Sustainable mobilityen_US
dc.titleSamverkan mellan Region och Kommun i Göteborg. Hur har samverkan format Sisjödal?en_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record