dc.contributor.author | Casimir Lindholm, Erik | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T09:36:22Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T09:36:22Z | |
dc.date.issued | 2022-06-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72237 | |
dc.description | Urban planning has, since the introduction of cars in our society, been centred around accessibility through car rather than walking or biking. Urban sprawl is rooted in the need for transport in order to be able to fulfil certain shopping needs and has affected many cities around the world, Swedish cities among them. By re-evaluating the prioritisation of car-based accessibility and instead prioritising proximity, there is an opportunity to create a more sustainable society.
The city of Uddevalla, which is the subject of this study, has been affected by urban sprawl and the displacement of commerce from the city centre since the establishment of the shopping mall Torp Köpcentrum in 1991. Stores have since then slowly been moved from the centre to the shopping mall outside the city, which has affected the city in forms of shopping possibilities and different movement patterns. Online shopping is another affecting factor.
The purpose of this study is to examine how the migration of stores could affect a city like Uddevalla, how it has affected the lively city centre, and the importance of access to shopping and trading possibilities to keep the city alive. In this study 5 respondents who in different ways are connected to city development in Uddevalla have been interviewed.
The results of the study show that Uddevalla has been affected by the movement of trading possibilities to Torp Köpcentrum, as well as online shopping. At the same time, culture, events and activities has replaced the shopping in keeping the city “alive”. The results of the study also show that proximity to trade and shopping as well as a lively city is something worth planning for. Furthermore, the study shows that the depletion of trade in cities can be a societal problem, and that proximity to trade is important to invest in. | en_US |
dc.description.abstract | Stadsplaneringen har sedan bilens introduktion i våra liv ofta präglats av mobilitetslösningar, där bilens tillgänglighet värderas före närhet till handel i form av gång eller cykling. Stadsutglesning som präglat Sverige såväl som delar av resten av världen, bygger på behovet av transportmöjligheter för att klara av handelsmöjligheter.
Genom att omvärdera i planeringen och satsa på närhetsbaserad tillgänglighet i stället för en mobilitetsbaserad, finns det fördelar att vinna i form av ett mer hållbart samhälle.
Uddevalla som är staden som undersöks i den här studien, har präglats av utglesning av handeln sedan köpcentret Torp etablerades 1991. Handeln i stadskärnan har gradvis flyttats till Torp, vilket har lett till att staden påverkats av en viss nedgång av handeln och där rörelsemönstret ändrats. Även E-handel har de senaste åren tagit en stor del av handeln.
Syftet med den här studien är att undersöka hur en utglesning av handelsmöjligheter kan ha påverkat en stad som Uddevalla, hur detta påverkat den levande stadskärnan och vikten av tillgång till nära handel för att hålla stadskärnan levande. I den här studien har 5 respondenter i Uddevalla intervjuats som alla på något sätt har en koppling till stadens stadsutveckling.
Resultatet av studien visar på att Uddevalla har påverkats av utarmningen av handeln till först köpcentret Torp, och sedan E-handeln, men där kulturen och andra aktiviteter har tagit plats som ersättare för att fortsätta hålla stadskärnan levande. Resultatet visar också på att närhet i förhållande till handel och en levande stadskärna är något som är värt att sträva efter, och att det finns fördelar i att satsa på en nära handel. Vidare så visar studien att utglesningen av handeln i städer kan vara ett samhällsproblem, och att nära handel är viktigt att satsa på i framtiden. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi 2022:7 | en_US |
dc.subject | Social hållbarhet, Stadsplanering, Närhet | en_US |
dc.title | En nära stad. Vikten av närhet till handel för en levande stadskärna | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |