Eget arbete - hur och varför det används i grundskolans senare år
Abstract
Syftet är att undersöka hur eget arbete används i grundskolans senare år. Huvudfrågan är vilka former av eget arbete som finns. Metoden som används för att undersöka detta består av halvstrukturerade intervjuer med samordnare för fyra arbetslag på en 6-9 skola i Göteborg om hur de organiserar eget arbete i sina respektive arbetslag. Det egna undersökningsmaterialet jämförs med andra former av eget arbete som finns beskrivet i tillgänglig tidigare forskning. Det egna undersökningsmaterialet analyseras också med hjälp av Carlgren (2005); Carlgren & Marton (2002) och Giddens (2003) teorier om hur samhällets omvandling från modernt industrisamhälle till senmodernt informationssamhälle. Lpo94 och dess målstyrning är en effekt av denna omvandling och ställer därför nya krav på skolan, lärarna och eleverna i termer av ökad individualism och förmåga att ta ansvar. Undersökningens resultat är en övergripande bild av hur och varför eget arbete används i årskurs 6-9. Slutsatserna är att elevers eget arbete ofta är väldigt styrt av arbetslaget och att eget arbete bidrar till att elever och lärare uppfyller målen som ställs i Lpo 94. Uppsatsens betydelse för läraryrket är bland annat att den ger en behändig översikt av eget arbete och den ger en möjlig förklaring till sambandet mellan samhällets omvandling, ökad individualisering, målstyrningen i skolan, det förändrade läraruppdraget och elevers eget arbete.
Degree
Student essay