Show simple item record

dc.contributor.authorForsstrand, Juliaswe
dc.contributor.authorStåhl, Anna-Karinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:04Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:04Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7227
dc.description.abstractBakgrund Under vår utbildning har vi båda läst svenska 0 poäng mot de tidigare åldrarna som specialisering. Då väcktes vår nyfikenhet för att få en djupare inblick kring forskares syn på läs- och skrivinlärning. Dagens samhälle ställer stora krav på att man har goda kunskaper i läsning och skrivning, inte minst för att kunna få ett arbete och klara sig. Vi som blivande pedagoger har ett mycket viktigt uppdrag eftersom vi skall ge alla elever möjligheter till att lära sig läsa och skriva. Alla barn lär olika och därför är det viktigt att ha en varierad undervisning. Det är inte säkert att ett sätt passar alla barn. Det har givit oss inspiration till att undersöka hur några pedagoger individanpassar läs- och skrivinlärningen. Syfte Syftet är att undersöka vilka möjligheter pedagoger har att individanpassa undervisningen. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar: · Vad finns det för olika arbetssätt och metoder som kan användas för att arbeta med elevers läs- och skrivinlärning? · Vilka möjligheter finns det för pedagoger att individanpassa undervisningen inom läs- och skrivinlärning? · Hur kan pedagoger arbeta för att uppnå de mål som kursplanen i svenska behandlar? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod som bygger på intervjuer, och totalt intervjuade vi fyra pedagoger. De intervjuade pedagogerna arbetar med elever i grundskolans tidigare år. Vårt material kommer från litteratur och intervjuer. Resultat Genom vår undersökning har vi bland annat fått kunskap om några av de metoder som finns för att arbeta med barns läs- och skrivinlärning. De metoderna som vi behandlar är Bornholmsmetoden, Ljudmetoden, LTG- metoden (läsning på talets grund), Storboksmetoden. Det arbetssätt som vi behandlar är Trageton. Vi har utgått från dessa metoderna och arbetssättet eftersom de pedagoger vi intervjuat arbetar med dem. Vi har även fått reda på hur pedagoger kan arbeta för att individanpassa undervisningen. Vidare har vi fått reda på hur pedagogerna dokumenterar och följer upp varje barns utveckling för att överhuvudtaget kunna individanpassa undervisningen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäsningswe
dc.subjectskrivningswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.subjectindividanpassniswe
dc.titleKonsten att ta på sig olika glasögon Individanpassad undervisning inom läs- och skrivinlärningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record