Show simple item record

dc.contributor.authorUlvenstål, Anna
dc.date.accessioned2022-06-27T06:34:31Z
dc.date.available2022-06-27T06:34:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72347
dc.description.abstractAtt lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade i bedömningsprocessen för att få en förståelse för det egna lärandet och att elever kan både uppskatta och ogilla bedömning beroende på dess utformning och innehåll. Denna studie syftar till att bidra med kunskap om huruvida olika bedömningsformer, betyg, formativ bedömning och feedback, upplevs bidra till utveckling enligt eleverna själva. Studien fokuserar på bedömning av muntlig framställning inom svenskämnets andra kurs Svenska 2. Materialet har samlats in genom en kvantitativ enkätstudie samt två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. Materialet har analyserats utifrån fenomenografisk metod i relation till ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på lärande. Slutsatsen som dras är att elever upplever att såväl betyg som formativ bedömning och feedback kan bidra till utveckling och att dessa tillsammans i störst utsträckning anses bidra till utveckling inom muntlig framställning. Resultatet visar även att elever upplever att lärare främst använder sig av betyg i kombination med kort kommentar som bedömningsform, vilket i lägre grad anses gynna utvecklingen enligt eleverna. Därmed dras slutsatsen att lärarnas bedömningsform till stor del behöver förändras från bokstavsbetyg i kombination med kortkommentar till en alltmer omfattande för att bidra till ytterligare utveckling för eleverna i muntlig framställning.en_US
dc.format.extent55 sidoren_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherGöteborgs universiteten_US
dc.subjectbedömningen_US
dc.subjectbetygen_US
dc.subjectformativ bedömningen_US
dc.subjectmuntlig framställningen_US
dc.subjectkognitionsvetenskapen_US
dc.subjectsvenskämnets didaktiken_US
dc.title”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämneten_US
dc.title.alternative"Letter and feedback so you know what to improve" – Students' perceptions of development in oral presentation through assessment and feedback within the Swedish subjecten_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record