• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att arbeta med likabehandling ­ En studie om hur skolor har utarbetat likabehandlingsplaner i enlighet med lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever...

Abstract
Syfte Syftet med denna uppsats är att klargöra skolans och skolpersonalens skyldigheter och befogenheter då det gäller att motarbeta kränkande behandling med anledning av lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (006:67). Huvudfrågan är hur skolor i Göteborg har utarbetat sina likabehandlingsplaner. Metod och material Uppsatsen består av en kvalitativ undersökning i två delar där vi i den första utför en dokumentanalys och i den andra intervjuar tre rektorer för att förtydliga det vi inte kunde utläsa i dokumentanalysen. I en teoretisk del har vi även förankrat ämnets relevans. För att analysera svaren i vår dokumentanalys använder vi oss utav komparativ, -funktionell- och läsbarhetsanalys, och för att analysera svaren i intervjuerna har vi använt oss utav en argumentationsanalytisk modell. Resultat Vårt resultat visar på att det råder en stor förvirring på skolorna om hur likabehandlingsplanen skall utarbetas. Ingen likabehandlingsplan levde helt upp till de kriterier som Skolverket anger i sina allmänna råd (006). Betydelse för läraryrket Det är viktigt att skolan lyckas med att kombinera sitt demokratiska uppdrag med att ge eleverna en möjlighet att tillägna sig ämneskunskaper. En central aspekt är här att skolans ledning avsätter tid och resurser till kompetensutveckling för den personal som verkar i skolan så att dessa på ett förtroget sätt kan arbeta med värdegrundsfrågor i den dagliga verksamheten. Detta skulle gynna inte bara lärare i deras professionella yrkesutövning utan även elevernas utveckling till demokratiska medborgare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7239
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2480-13.pdf (189.5Kb)
Date
2007
Author
Almqvist, Lina
Engtröm, Hanna
Keywords
lag 2006:67
kränkande behandling
likabehandlings
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV