Att arbeta med likabehandling En studie om hur skolor har utarbetat likabehandlingsplaner i enlighet med lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever...
Abstract
Syfte
Syftet med denna uppsats är att klargöra skolans och skolpersonalens skyldigheter och befogenheter då det gäller
att motarbeta kränkande behandling med anledning av lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande
behandling av barn och elever (006:67). Huvudfrågan är hur skolor i Göteborg har utarbetat sina
likabehandlingsplaner.
Metod och material
Uppsatsen består av en kvalitativ undersökning i två delar där vi i den första utför en dokumentanalys och i den
andra intervjuar tre rektorer för att förtydliga det vi inte kunde utläsa i dokumentanalysen. I en teoretisk del har
vi även förankrat ämnets relevans. För att analysera svaren i vår dokumentanalys använder vi oss utav
komparativ, -funktionell- och läsbarhetsanalys, och för att analysera svaren i intervjuerna har vi använt oss utav
en argumentationsanalytisk modell.
Resultat
Vårt resultat visar på att det råder en stor förvirring på skolorna om hur likabehandlingsplanen skall utarbetas.
Ingen likabehandlingsplan levde helt upp till de kriterier som Skolverket anger i sina allmänna råd (006).
Betydelse för läraryrket
Det är viktigt att skolan lyckas med att kombinera sitt demokratiska uppdrag med att ge eleverna en möjlighet att
tillägna sig ämneskunskaper. En central aspekt är här att skolans ledning avsätter tid och resurser till
kompetensutveckling för den personal som verkar i skolan så att dessa på ett förtroget sätt kan arbeta med
värdegrundsfrågor i den dagliga verksamheten. Detta skulle gynna inte bara lärare i deras professionella
yrkesutövning utan även elevernas utveckling till demokratiska medborgare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Almqvist, Lina
Engtröm, Hanna
Keywords
lag 2006:67
kränkande behandling
likabehandlings
Language
sv