• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet

Political speeches and oral reports – A study about the usage of model texts in the retoric tutoring in high schools’ Swedish subject

Abstract
Denna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur modelltext används i läromedel för gymnasiets svenskkurser. Studien har även genom genreanalys undersökt vilka funktioner modelltexten har i genren läromedelstext. Metoderna som används är dels en enkätundersökning som tillfrågat svensklärare på gymnasiet om deras modelltextanvändande i retorikundervisningen, dels en läromedelsanalys som undersöker förekomsten av modelltext bland läromedel för de olika svenskämnena på gymnasiet. Båda visar att modelltexten har en självklar roll i retorikundervisningen. Bland de olika modelltexter som framkom i undersökningen kan en retorisk klassrumskanon märkas av med en grupp tal som förekom oftare än andra. Genreanalysen av hur modelltexterna används i läromedlen visar att det finns en viss variation när det gäller vilken roll modelltexten spelar. Rollerna kan delas in i fem kategorier: modelltext som illustrerande exempel, modelltext som analysobjekt, modelltext som övningsobjekt, modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext, där två av kategorierna (modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext) är nya i förhållande till tidigare forskning om genren läromedelstext. I uppsatsen föreslås avslutningsvis att det krävs mer forskning om hur modelltexter används i klassrummet, både ur ett utbildningsvetenskapligt och ett språkvetenskapligt perspektiv.
Publisher
Göteborgs universitet
URI
https://hdl.handle.net/2077/72390
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
View/Open
Wendel_Carlsson_Examensarbete _2_Slutversion.pdf (802.3Kb)
Date
2022
Author
Carlsson, Wendel
Keywords
modelltext
retorik
genreanalys
genrepedagogik
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV