Visa enkel post

dc.contributor.authorPettersson, Emmaswe
dc.contributor.authorGunnarsson, Louiseswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:13Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:13Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7240
dc.description.abstractSammanfattning Skolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sitt arbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På så sätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i grundskolan. Vi har valt att avgränsa studien till bedömning och betygssättning i biologi. Det beror på att tidigare studier inom området främst omfattar grundskolans "kärnämnen", matematik, svenska och engelska samtidigt som det finns studier som visar att elevers kunskaper i naturorienterande ämnen är bristfälliga. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av öppet riktade kvalitativa intervjuer. Det har vi gjort eftersom vår målsättning har varit att få ökad förståelse för de olika strategier för bedömning som lärare använder sig av på olika skolor. Intervjupersonerna har varit sju lärare med varierande bakgrund som alla arbetar inom grundskolans senare år och undervisar i ämnet biologi. Resultaten från vår studie visar att det målrelaterade betygssystemet har inneburit att lärare och elever diskuterar bedömning och betygssättning i större utsträckning än tidigare. Det framgår också att lärare använder styrdokumenten i olika utsträckning när de planerar sin undervisning. Majoriteten av de intervjuade lärarna anser att lokala kursplaner underlättar deras arbete men att mer tid skulle behövas för utveckling av dem. Förutom tid till diskussion kring det lokala bedömningsarbetet krävs även tydligare direktiv från skolledningen som måste organisera detta arbete. Flera av lärarna angav att det idag är de själva som är initiativtagare till utformningen av de lokala kursplanerna, något som bör ändras om likvärdigheten skall öka i den svenska skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBedömningswe
dc.subjectbetygssättningswe
dc.subjectlokala kursplanerswe
dc.subjectbiolswe
dc.title"Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post