Auktoritet och ledarskap i klassrummet
Abstract
Syfte Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser
att deras auktoritet och ledarskap har för elevers lärande. Vi vill också undersöka
vilka kompetenser de anser kännetecknar en god auktoritet och ett gott ledarskap i
klassrummet samt hur de anser att lärare kan få auktoritet utan att vara auktoritära.
Frågeställningar Vad anser lärare att auktoritet är?
Hur får läraren auktoritet utan att vara auktoritär?
Vilka kompetenser anser lärare känneteckna ett gott ledarskap i klassrummet?
Hur skapar läraren ett bra ledarskap i klassrummet?
Vad betyder lärarens auktoritet och ledarskap i skolan i relation till elevens
lärande?
Metod Vi har i vår undersökning gjort kvalitativa intervjuer med sex verksamma lärare i
olika åldrar och med olika lång yrkeserfarenhet. Lärarna är verksamma på F-6-
skolor. Intervjufrågorna baseras på och analyseras utifrån våra frågeställningar och
litteratur som vi har läst om auktoritet och ledarskap.
Resultat Vår undersökning visar att det i klassrummet fordras ett demokratiskt ledarskap
som bygger på lärarens auktoritet. Med auktoritet menas att eleverna har respekt för
och gör som läraren vill. Det demokratiska ledarskapet kännetecknas av en
ömsesidig respekt mellan lärare och elev. För att läraren inte ska bli auktoritär i sitt
ledarskap är det viktigt att vinna elevernas förtroende genom att vara lyhörd och att
som lärare bry sig om eleverna. För att skapa auktoritet och ett bra ledarskap är det
nödvändigt med ramar och regler inom gruppen. Det är också viktigt att eleverna
känner sig trygga, säkra och fungerar socialt med varandra då man vill främja deras
lärande. Det är viktigt att eleven litar på att läraren är kompetent att avgöra vad
eleven behöver träna på i de olika ämnena. Ett gott ledarskap i klassrummet
kännetecknas av kompetenser såsom att vara flexibel, trygg, stabil samt
välplanerad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Runesson, Maria
Andersson, Sofia
Language
sv