Felsvar i matematikundervisning. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar och stöttar elevers felsvar i matematikundervisning
Incorrect answer in mathematics teaching. A qualitative study on how a teacher manages and support students’ incorrect answers in mathematics teaching
Sammanfattning
Studien syftar till att synliggöra några olika sätt som lärare utgår ifrån för att hantera och stötta
elevers felsvar på, för att skapa en medvetenhet om hur hanterandet och stöttning av felsvar kan
påverka elevers inlärning positivt eller negativt. Frågeställningarna som har varit aktuella för
uppsatsen är följande, Hur hanterar lärare elevers felsvar i matematikundervisningen? Hur
arbetar lärare med att stötta elever vid felaktiga svar i matematikundervisningen? I studien
framkommer det även hur läraren implementerar matematiska samtal i undervisningen. Tre
lektionsobservationer har genomförts i Göteborg. Observationerna spelades in med hjälp av
videokamera, två mobiltelefoner och airpods. De tre klassrummen har en trygg och etablerad
klassrumsmiljö där felaktiga svar är en naturlig del av undervisningen. En analytisk metod som
har sin grund i språkfilosofiska teorin inferentialism har använts för att särskilja olika sätt att
hantera felsvar. Studien visar att läraren förhåller sig till felsvar på olika sätt. Några felsvar får
ett inflytande på den följande diskussionen och några felsvar erkänns samt får en kort feedback,
dock utan att felsvaret får något ytterligare inflytande över den följande undervisningen. Mina
viktigaste resultat visar att elever gynnas av att felsvar i undervisningen antingen blir bekräftade
eller tillvaratagna. Däremot missgynnas eleverna huruvida ett felsvar blir ignorerad i
undervisningen eftersom det inte bidrar med inlärningsmöjligheter, utan att det snarare hämmar
inlärningen hos eleverna. I studien synliggörs några sätt att hantera felsvar på, som ger eleverna
möjlighet att utveckla sin matematiska kommunikationsförmåga.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-06-29Författare
Dallachi, Sally
Nyckelord
Felsvar, undervisning, elev, lärare, klassrumsmiljö
Språk
swe