• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att cykla med bilar En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators mikromiljö

Abstract
Att cykla med bilar – En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators mikromiljö. December 2020 blev cykelgatan en del av svensk trafiklagstiftning. Cykelgatan är en vägtyp där cyklar och motordrivna fordon delar körfält, men där hastigheten anpassas efter cyklisterna. För att stimulera önskat trafikbeteende har föregångare till cykelgatan använt olika utformningsåtgärder i mikromiljön med avsikten att placera cyklisterna i mitten av gatan, framför bilarna – ett tilltag som kan framkalla obehag och stress. Examensarbetets syfte är att undersöka hur cykelgators mikromiljö kan gestaltas för att cyklisters upplevda trygghet ska öka. Detta uppnås genom en kvasiexperimentell enkätstudie där respondenter graderat sin subjektiva trygghet av fotomanipulerade bilder på en fiktiv cykelgata. De undersökta mikromiljöfaktorerna, gatstenskantad-, rödfärgad- och streckad mittremsa, vägmärke för cykelgata, vägmarkering för cykel och minskad trafik, presenterades i olika kombinationer. Alla bilder hade samma gata och makromiljö som grund för att minimera möjliga felkällor baserade på okontrollerbara faktorer. Datan analyserades sedan med deskriptiva-, samt logistiska regressionsanalyser. Resultatet visar att den visuella förändring som omregleringen till cykelgata innebär idag inte påverkar cyklisters upplevda trygghet. Vidare är den åtgärd i mikromiljön som uppskattas mest minskad trafik och vägmarkering för cykel. Det finns vissa variationer i upplevd trygghet baserad på sociodemografiska faktorer vilket inkluderar cyklistens könsidentitet, ålder och bostadsort.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72417
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
B1188.pdf (3.077Mb)
Date
2022-06-29
Author
Rivera Olsson, Sara
Keywords
Cykelgata
cykling
mikromiljö
subjektiv trygghet
stadsplanering
Series/Report no.
B1188
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV