Att cykla med bilar En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators mikromiljö
Abstract
Att cykla med bilar – En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators
mikromiljö.
December 2020 blev cykelgatan en del av svensk trafiklagstiftning. Cykelgatan är en vägtyp
där cyklar och motordrivna fordon delar körfält, men där hastigheten anpassas efter
cyklisterna. För att stimulera önskat trafikbeteende har föregångare till cykelgatan använt
olika utformningsåtgärder i mikromiljön med avsikten att placera cyklisterna i mitten av
gatan, framför bilarna – ett tilltag som kan framkalla obehag och stress.
Examensarbetets syfte är att undersöka hur cykelgators mikromiljö kan gestaltas för
att cyklisters upplevda trygghet ska öka. Detta uppnås genom en kvasiexperimentell
enkätstudie där respondenter graderat sin subjektiva trygghet av fotomanipulerade bilder på
en fiktiv cykelgata. De undersökta mikromiljöfaktorerna, gatstenskantad-, rödfärgad- och
streckad mittremsa, vägmärke för cykelgata, vägmarkering för cykel och minskad trafik,
presenterades i olika kombinationer. Alla bilder hade samma gata och makromiljö som grund
för att minimera möjliga felkällor baserade på okontrollerbara faktorer. Datan analyserades
sedan med deskriptiva-, samt logistiska regressionsanalyser.
Resultatet visar att den visuella förändring som omregleringen till cykelgata innebär
idag inte påverkar cyklisters upplevda trygghet. Vidare är den åtgärd i mikromiljön som
uppskattas mest minskad trafik och vägmarkering för cykel. Det finns vissa variationer i
upplevd trygghet baserad på sociodemografiska faktorer vilket inkluderar cyklistens
könsidentitet, ålder och bostadsort.
Collections
View/ Open
Date
2022-06-29Author
Rivera Olsson, Sara
Keywords
Cykelgata
cykling
mikromiljö
subjektiv trygghet
stadsplanering
Series/Report no.
B1188
Language
swe