• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att cykla med bilar En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators mikromiljö

Sammanfattning
Att cykla med bilar – En studie om cyklisters upplevda trygghet beroende på cykelgators mikromiljö. December 2020 blev cykelgatan en del av svensk trafiklagstiftning. Cykelgatan är en vägtyp där cyklar och motordrivna fordon delar körfält, men där hastigheten anpassas efter cyklisterna. För att stimulera önskat trafikbeteende har föregångare till cykelgatan använt olika utformningsåtgärder i mikromiljön med avsikten att placera cyklisterna i mitten av gatan, framför bilarna – ett tilltag som kan framkalla obehag och stress. Examensarbetets syfte är att undersöka hur cykelgators mikromiljö kan gestaltas för att cyklisters upplevda trygghet ska öka. Detta uppnås genom en kvasiexperimentell enkätstudie där respondenter graderat sin subjektiva trygghet av fotomanipulerade bilder på en fiktiv cykelgata. De undersökta mikromiljöfaktorerna, gatstenskantad-, rödfärgad- och streckad mittremsa, vägmärke för cykelgata, vägmarkering för cykel och minskad trafik, presenterades i olika kombinationer. Alla bilder hade samma gata och makromiljö som grund för att minimera möjliga felkällor baserade på okontrollerbara faktorer. Datan analyserades sedan med deskriptiva-, samt logistiska regressionsanalyser. Resultatet visar att den visuella förändring som omregleringen till cykelgata innebär idag inte påverkar cyklisters upplevda trygghet. Vidare är den åtgärd i mikromiljön som uppskattas mest minskad trafik och vägmarkering för cykel. Det finns vissa variationer i upplevd trygghet baserad på sociodemografiska faktorer vilket inkluderar cyklistens könsidentitet, ålder och bostadsort.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72417
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
B1188.pdf (3.077Mb)
Datum
2022-06-29
Författare
Rivera Olsson, Sara
Nyckelord
Cykelgata
cykling
mikromiljö
subjektiv trygghet
stadsplanering
Serie/rapportnr.
B1188
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV