• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A TRUCK DRIVER’S GUIDE TO SUSTAINABLE DRIVING A Qualitative User Experience Evaluation of Volvo Trucks’ On-Board Driver Coaching System

En lastbilschaufförs guide till hållbar körning: en kvalitativ utvärdering av användarupplevelsen av Volvo Lastvagnars driver coaching system.

Abstract
Eco-driving and ways to reduce carbon emissions is a burning topical issue. Volvo Trucks’ on-board driver coaching system gives information via tips and gauges to truck drivers about how to practice sustainable driving. This qualitative study’s purpose was to gather feedback from truck drivers about the user experience of and the motivation created by the system. Based on this, design implications in form of suggestions for the future development of the system were formulated. This was done by conducting semi-structured interviews with eight truck drivers and two experts. Qualitative content analysis was used, by creating themes in an inducible manner, to collect insights from the interviews. Three main themes were identified including aspects such as how the interaction with the system was perceived and how changes in the current system could benefit the user. The findings showed a range of experiences, although the experience of not fully understanding the system stood out. Design implications included three areas: to trust the truck driver’s competence, clarification and transparency, and customisation. Overall, the user experience and motivational factors of the driver coaching system would benefit from being more tailored to individual drivers and to use more data for more context-precise and relevant information.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Eco-driving och andra taktiker för att minska koldioxidutsläpp är ett högaktuellt ämne.Volvo Lastvagnars on-board driver coaching system ger information via tips och mätare till lastbilschaufförer om hur man bäst anammar ett hållbart körsätt. Denna kvalitativa studies syfte var att samla lastbilschaufförers åsikter angående användarupplevelsen och motivation skapad av systemet. Baserat på detta formulerades förslag för framtida utvecklingsmöjligheter för systemet. Detta gjordes genom att utföra kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med åtta lastbilschaufförer och två experter. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes, genom att induktivt skapa teman, för att samla insikter från intervjuerna. Tre huvudteman identifierades, vilka inkluderade aspekter såsom hur interaktionen med systemet uppfattades och hur förändringar i det nuvarande systemet skulle kunna främja användarna. Resultatet visade på en variation av upplevelser, men upplevelsen av att inte fullt ut förstå systemet var framträdande. Förslag för framtida förbättringar inkluderade tre områden: att lita på chaufförernas kompetens, förtydligande och transparens och användaranpassning. Överlag så skulle användarupplevelsen och motivationsfaktorerna inom driver coaching systemet främjas av att bli mer skräddarsydda för den enskilde chauffören samt att använda mer data för att skapa mer kontextuell och relevant information.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72434
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Thesis (673.5Kb)
Date
2022-06-30
Author
Gunnarsson, Jenny
Jansson, Veronica
Keywords
Motivation
Driver coaching system
Eco-driving
Truck driver
User experience
Development
Series/Report no.
2022:104
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV