Show simple item record

dc.contributor.authorBoulos, Lailaswe
dc.contributor.authorAndréasson, Madeleineswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:15Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:15Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7243
dc.description.abstractBakgrund Vi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går att arbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skall läras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vi oss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans värld eftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnet genom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan. Syfte Syftet med denna studie är att titta på vad som utmärker förskolans pedagogiska verksamhet och synsätt, och se om pedagoger i skolans tidigare år arbetar utifrån detta synsätt idag. Våra frågeställningar är: ·Vad utmärker förskolans pedagogiska synsätt kring barn och barns lärande? · Hur tänker och arbetar pedagoger i skolans tidigare år idag, med tanke på vad som utmärker förskolepedagogik? · Finns det någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser gentemot rena åldersklasser? Metod Vårt tillvägagångssätt har varit att dels göra en litteraturstudie och dels göra en kvalitativ undersökning i form av sex intervjuer för att besvara våra frågeställningar. Angående de lärare som vi intervjuade, så arbetar tre stycken utifrån åldersintegrerad verksamhet och tre utifrån ren åldersindelning. Båda grupper arbetar med tidigare åldrar. Vi ville ta reda på om det finns någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser gentemot rena åldersklasser. Vi har valt att jämföra de två olika inriktningarna, åldersintegrerat och rena ålderklasser, för att se om de arbetar på olika sätt. Resultat Genom läst litteratur på ämnesområdet har vi kommit fram till vilka delar som utmärker förskolans pedagogiska synsätt och dess verksamhet. Vi har också genom utförda intervjuer funnit att det inte finns någon tydlig skillnad mellan de två olika grupperna, åldersintegreradeswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectförskolepedagogikswe
dc.subjectskolanswe
dc.subjectlärandetswe
dc.subjectarbetssättswe
dc.subjectbswe
dc.titleKan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record