Med tecken som röst. En intervjustudie med döva elever om deras skolerfarenheter
Abstract
Bakgrund
De allra flesta elever som har ett funktionshinder som dövhet och hörselskada, med eller utan
cochlea implantat går i Sverige på Specialskolan som är sex stycken till antalet. Bara närmare
en fjärdedel av Specialskolans avgångselever klarade av att nå målen för minst godkänt i
kärnämnena som svenska, matematik och engelska vårterminen 2006.
Syfte
Denna studie syftade till att beskriva en grupp döva ungdomars upplevelser och erfarenheter
av deras skolgång på grundskolan. Studien har sökt hitta olika faktorer för ungdomarnas
möjligheter att nå målen för minst godkänt i kärnämnena och hur dessa ungdomar hade velat
att det skulle ha sett ut på grundskolan. Denna studie har även sökt förklaringar till döva barn
och ungdomars språkproblematik.
Metod
Jag använde metoden kvalitativa intervjuer. Fyra ungdomar i övre tonåren intervjuades på
teckenspråk utifrån frågor om deras upplevelser och erfarenheter av deras skolgång på grund-
skolan och vad som kunde ha blivit bättre där.
Resultat
Studien visar att det föreligger en stor tvåspråkighetsproblematik i dövas undervisning. Dels
är det ytterst svårt för döva barn att lära sig det skrivna svenska språket och dels kan vissa
pedagogernas otillräckliga teckenspråkskunskaper vara en anledning till elevernas svårigheter
i kunskapsinlärningen. Det är även vanligt att en stor andel av Specialskolans elever har ett
tilläggsfunktionshinder vilket gör att de kan ha koncentrationssvårigheter eller grava läs- och
skrivsvårigheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Richter, Marcus
Keywords
Döv
skola
teckenspråk
tvåspråkighet
betyg
Language
sv