Bildens betydelse för elevers begynnande läslärande - ur pedagogens perspektiv.
Abstract
Bakgrund: Vi har under våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder upplevt att när
eleverna är i det begynnande läslärandet, använder bilden som en utgångspunkt för att tolka
vad som står i texten. Vi har upplevt att intresset för bilden är stort bland eleverna. Vi vill i
detta arbete belysa vilken betydelse bilden har för elevernas läslärande sett från pedagogens
synvinkel.
Syfte: Vårt syfte med detta arbete är att studera vilken betydelse bilden har i elevernas
begynnande läslärande. Syftet är även att få en fördjupad kunskap om hur vi som pedagoger
kan dra nytta av bildens betydelse i vår kommande undervisning. Vi vill också ta reda på hur
pedagogen kan använda bilden i undervisningen för att nå så många elever som möjligt. Vi
vill även ta reda på vad eleverna tittar på först, bilden eller texten, för att ha en uppfattning om
hur de tänker.
Frågeställningar: Vilken roll spelar bilden i läslärandet för nybörjarläsaren?
Metod: Undersökningen kan sägas vara kvalitativ eftersom vi söker oss till människors tankar
och förståelse. Vi försöker inte mäta kunskapsförhållande. Studiens vetenskapliga redskap är
intervjun.
Resultat: Att lära sig läsa är en komplicerad process för nybörjarläsaren. Därför är det vikigt
att texterna som ska läsas är meningsfulla för eleverna. Som pedagog är det viktigt att skapa
ett samband mellan ord, tanke, bild och skrift. Bilden är ett viktigt stöd i läslärandet hos
nybörjarläsaren. Genom att ge eleven rätt verktyg för att kunna tolka och avläsa bilder ger
man eleven samtidigt möjligheten att kunna använda bilden som ett facit och därmed kunna
rätta sig själv i läsningen.
Alla forskare är dock inte överens om att bilden är ett bra hjälpmedel vid läslärandet. En del
forskare menar att det underlättar för eleven om bild och text kompletterar varandra andra
påvisar att det bilden kan skapa kaos för en nybörjarläsare. Ytterliggare en tredje part menar
att det inte finns något som påvisar att bilden varken är positiv eller negativ vid läslärandet.
Efter intervjuerna med pedagogerna visade det sig att bilden är det som gör att man kan ge en
bok till en elev som inte kan läsa. Bilderna fungerar som ett slags "isdubbar" som ger eleven
fäste och trygget att kunna gå vidare i läslärandet.
Degree
Student essay