Show simple item record

dc.contributor.authorNyström, Pontus
dc.contributor.authorStenberg Andersson, Oliver
dc.date.accessioned2022-07-01T11:31:51Z
dc.date.available2022-07-01T11:31:51Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72529
dc.descriptionThe construction industry is responsible for a large share of the plastic waste generated in Sweden. The most common way to dispose of the waste is through the use of energy recovery. However there are goals in Sweden and the EU to recycle more of the plastic waste and reintroduce it into the production. To reach these goals the processes and the way people cooperate within the reverse logistics supply chain needs to change. We have conducted four interviews to get a better picture of the situation today to establish which areas need the greatest focus. The purpose has been to get an overview of the subject through interviews with people who have special insight in the industry. Subsequently the results from the interview have been analyzed with the help of relevant research to try and assess what changes might be necessary. The processes this paper focuses on are fill rate and sorting. Through better sorting the plastic waste will be more valuable as a recycled material. The location where the sorting happens has seen a shift away from the waste collection facilities to the construction sites. On-site sorting has advantages in increasing the quality of the material collected for recycling, however the construction sites often have limited space to facilitate the added equipment needed to sort into more fractions. With a higher fill rate the transportation will be more environmentally and economically sustainable. To increase the fill rates the plastic waste needs to be compressed and the waste management needs to be better coordinated with the rest of the supply chain.en_US
dc.description.abstractByggindustrin står för en stor andel av plastavfallet i Sverige. Det vanligaste sättet att hantera avfallet har varit att det energiåtervinns. Dock finns det mål i Sverige och EU att mer av avfallet ska återvinnas och återintroduceras till produktion. För att nå detta mål krävs det att arbetsprocesserna och samarbeten ändras inom den omvända logistikkedjan. För att få en bättre bild av nuläget och vilka områden som kräver förändring har vi genomfört fyra intervjuer. Syftet har varit att få en överblick med hjälp av personer som har kunskap kring avfallshantering inom byggindustrin. Resultaten från intervjuerna har analyserats med hjälp av teori för att dra slutsatser om möjliga områden som kräver förändring. De processer uppsatsen fokuserar på är sortering och fyllnadsgrad. Genom en ökad sortering av avfallet får man ett högre återvinningsvärde. Platsen där sortering genomförs har flyttats från avfallshanteringsföretagen till byggarbetsplatserna efter en lag kring hanteringen av bygg- och rivningsavfall som trädde i kraft 2020. Att sortera on-site har fördelar för kvaliteten av plastavfallet, men det är en utmaning för byggföretagen att hitta utrymme vid sina byggen för att kunna sortera fler fraktioner. En högre fyllnadsgrad leder till att transporterna blir mer miljömässigt och ekonomiskt hållbara. För att öka fyllnadsgraden av plastavfall krävs ökad komprimering och koordinering av avfallshanteringen med resten av kedjan.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:8en_US
dc.titleNulägesanalys av plaståtervinningen vid svenska byggarbetsplatser Ett logistiskt perspektiven_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record