Show simple item record

dc.contributor.authorGille, Oscar
dc.contributor.authorArrland Amnéus, Jonathan
dc.date.accessioned2022-07-01T11:45:53Z
dc.date.available2022-07-01T11:45:53Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72535
dc.descriptionKeywords: Environmental sustainability, transports, grocery industry, transport sector, heavy-duty vehicles, greenhouse gas emissions Background: Environmental sustainability is becoming more and more important as the global greenhouse emissions increase and the climate changes. As a company working within the transport sector and grocery industry, there are various different methods for reducing emissions from heavy-duty vehicles, e.g. in the form of buying new non-fossil-powered trucks. Lowering the greenhouse emissions by optimizing the aerodynamics of the truck is also a promising solution. Decreasing the friction created by the tires’ contact with the ground is a further method to reduce emissions from heavy-duty vehicles. Purpose: The purpose of the study is to analyze how carriers within the grocery industry can reduce the emissions emitted during the transport from the warehouse to the grocery store. This will be done in the form of a case study with Dagab Inköp & Logistik AB as the case company. Method: The study is a case study of Dagab Inköp & Logistik AB. The collection of data is based on a qualitative method. The data has been collected in the form of two semistructured interviews with employees of Dagab Inköp & Logistik AB. Theoretical perspectives: The theoretical framework consists of relevant literature on the greenhouse gas emissions that heavy-duty vehicles emit. Furthermore, other relevant topics are discussed on various methods for reducing emissions emitted by heavy-duty vehicles. Lastly, heavy duty vehicle manufacturers’ point of view on if, and when, they will release different non-fossil heavy duty vehicles. Results: The results of the study consist of the material from the two interviews conducted with two employees within the case company. In summary, the results show that Dagab takes the climate issue seriously and tries to shift its vehicle fleet towards a non-fossil-powered 6 fleet as fast as possible. One of the key challenges is working towards a non-fossil-powered fleet whilst trying to make a profit. Conclusion: In total, a number of conclusions can be drawn based on the case study that is performed. In order to reduce the emissions emitted while transporting goods from the warehouse to the grocery store with heavy-duty vehicles, you can, among other solutions, buy non-fossil-powered trucks. The conclusion also summarizes a proposal on how Dagab would go about replacing their current fleet of trucks, stationed at Dagab’s distribution center in Gothenburg, Hisings Backa.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Miljöfrågan blir allt viktigare i takt med att de globala utsläppen av växthusgaser ökar och klimatet och naturen på jorden förändras. Som ett företag verksamt inom transportsektorn och dagligvarubranschen, blir det viktigt att arbeta för att minska de utsläpp som ens tunga lastbilstransporter medför. I praktiken finns det olika metoder för att minska utsläppen från de tunga lastbilarna, t.ex. i form av att i takt med att ens äldre lastbilar fasas ut köpa nya icke-fossildrivna lastbilar. Man kan också minska lastbilarnas luftmotstånd och friktion mot marken för att nämna andra metoder. Syfte: Syftet med studien är att analysera hur en transportörer inom dagligvarubranschen kan minska de utsläpp som skapas i samband med att man levererar gods med tunga lastbilar från det regionala lager ut till företagets kunder, livsmedelsbutikerna. För att studera problemet används fallföretaget Dagab Inköp & Logistik AB. Metod: Studien har genomförts i form av en fallstudie av företaget Dagab Inköp & Logistik AB. Insamlingen av data har gjorts genom en kvalitativ undersökning. Datan har samlats in genom två semistrukturerade intervjuer med anställda på Dagab Inköp & Logistik AB. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen består av relevant litteratur sett till de växthusgasutsläpp som tunga lastbilar inom den svenska transportsektorn ger upphov till. Vidare tas annan ämnesrelevant litteratur upp kring bränslen och andra metoder för att minska utsläppen från transporterna. Slutligen beskrivs lastbilstillverkarnas perspektiv på området, och vilka icke-fossila bränslen man avser att tillverka tunga lastbilar drivna på. Resultat: Studiens resultat består av materialet från de två intervjuerna som gjordes med anställda på fallföretaget. Sammanfattningsvis visar resultatet att Dagab tar klimatfrågan på allvar och försöker ställa om sin fordonsflotta mot att köpa icke-fossildrivna tunga lastbilar i 4 den takt det går. En av de huvudsakliga utmaningarna man står inför, är att man samtidigt måste förhålla sig till olika prestationsmått och vara ett vinstdrivande företag. Slutsats: Sammantaget kan man dra ett antal slutsatser utifrån den fallstudie som görs. För att som transportör inom dagligvarubranschen minska sina utsläpp bör man bland annat köpa icke-fossildrivna lastbilar. I slutsatsen sammanfattas också förslaget på hur Dagab kan ställa om den delen av sin fordonsflotta som utför transporter från det regionala lagret i Göteborg, Hisings Backa.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:13en_US
dc.subjectMiljömässig hållbarhet, transporter, dagligvarubranschen, transportsektorn, tunga lastbilar, växthusgasutsläppen_US
dc.titleEn fallstudie om Dagabs transporter - ur ett miljömässigt hållbarhetsperspektiven_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record