Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Liselottswe
dc.contributor.authorPettersson, Elisabeth Glennmyrswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:22Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:22Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7254
dc.description.abstract-------------------------------------------------------------------------- Bakgrund:Läraren av idag ska vara med och utveckla skolan och utforma lokala arbetsplaner på ett helt annat sätt än förr. Hon/han måste också veta syftet med sin verksamhet och kunna redogöra för varför man väljer ett visst tillvägagångssätt före ett annat. Detta medför större språklig kunskap i samtal med kollegor och andra samarbetsorgan. Vi tror att om läraren får utveckla ett yrkesspråk dvs. språkliggöra sina teorier, förklaringsmodeller, kunskaper och färdigheter kan det hjälpa läraren att se mönster, utvägar och lösningar på frågor samt bidra till att läraryrket blir mer stimulerande och professionellt. Syfte: Examensarbetets syfte är att se vilken betydelse läraren menar att yrkesspråket har för honom eller henne och vilka möjligheter lärarna menar att de har för att kunna utveckla ett yrkesspråk. Vi vill med det slutgiltiga resultatet ge en bredare kunskap om yrkesspråkets betydelse och utveckling. Metod: Vi har valt att arbeta med kvalitativa intervjuer och utgått från en fenomenografisk forskningsansats där vi intervjuade sex lärare från olika kommuner och skolor. Intervjuerna bearbetades, tolkades, analyserades och sammanställdes med texten från teoridelen. Resultat:Vårt resultat visar att varje yrke har sitt eget yrkesspråk, men att lärarnas yrkesspråk inte är så tydligt. Lärarna har tillgång till vissa gemensamma ord och begrepp men de tolkas alltid individuellt. Ett yrkesspråk innefattar ord, begrepp, teorier och förhållningssätt och borde vara den grund man utgår från i sin verksamhet. Lärarna är dock ense om att yrkesspråket inte är tillräckligt utvecklat, vilket leder till att det blir svårare att bli tagen på allvar och hävda sin professionalitet. Tillgång till ett gemensamt språk ger förutsättningar för en gemensam förståelse och ett väl utvecklat yrkesspråk gör det enklare att uttrycka sin verksamhet i ord samt lättare att hävda sin professionalitet. Yrkesspråket är inte statiskt utan utvecklas hela tiden, betydelser ändras, nya ord och begrepp kan tillkomma beroende på samhällsutveckling och politisk styrning. Gruppen är av stor betydelse för yrkesspråkets utveckling, där kan man utvärdera, diskutera, utbyta erfarenheter och samverka med varandra. Lärarna ansåg att man kan utveckla ett yrkesspråk inom följande tre områden; reflektion, arbetslag och kompetensutveckling. =O=swe
dc.language.isosvswe
dc.titleHur resonerar lärare om yrkesspråk och vilka förutsättningar finns för att utveckla det?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record