dc.description.abstract | --------------------------------------------------------------------------
Bakgrund:Läraren av idag ska vara med och utveckla skolan och utforma lokala arbetsplaner på ett helt
annat sätt än förr. Hon/han måste också veta syftet med sin verksamhet och kunna redogöra för
varför man väljer ett visst tillvägagångssätt före ett annat. Detta medför större språklig kunskap i
samtal med kollegor och andra samarbetsorgan. Vi tror att om läraren får utveckla ett yrkesspråk
dvs. språkliggöra sina teorier, förklaringsmodeller, kunskaper och färdigheter kan det hjälpa
läraren att se mönster, utvägar och lösningar på frågor samt bidra till att läraryrket blir mer
stimulerande och professionellt.
Syfte: Examensarbetets syfte är att se vilken betydelse läraren menar att yrkesspråket har för honom
eller henne och vilka möjligheter lärarna menar att de har för att kunna utveckla ett yrkesspråk.
Vi vill med det slutgiltiga resultatet ge en bredare kunskap om yrkesspråkets betydelse och
utveckling.
Metod: Vi har valt att arbeta med kvalitativa intervjuer och utgått från en fenomenografisk
forskningsansats där vi intervjuade sex lärare från olika kommuner och skolor. Intervjuerna
bearbetades, tolkades, analyserades och sammanställdes med texten från teoridelen.
Resultat:Vårt resultat visar att varje yrke har sitt eget yrkesspråk, men att lärarnas yrkesspråk inte är så
tydligt. Lärarna har tillgång till vissa gemensamma ord och begrepp men de tolkas alltid
individuellt. Ett yrkesspråk innefattar ord, begrepp, teorier och förhållningssätt och borde vara
den grund man utgår från i sin verksamhet. Lärarna är dock ense om att yrkesspråket inte är
tillräckligt utvecklat, vilket leder till att det blir svårare att bli tagen på allvar och hävda sin
professionalitet. Tillgång till ett gemensamt språk ger förutsättningar för en gemensam förståelse
och ett väl utvecklat yrkesspråk gör det enklare att uttrycka sin verksamhet i ord samt lättare att
hävda sin professionalitet. Yrkesspråket är inte statiskt utan utvecklas hela tiden, betydelser
ändras, nya ord och begrepp kan tillkomma beroende på samhällsutveckling och politisk
styrning.
Gruppen är av stor betydelse för yrkesspråkets utveckling, där kan man utvärdera, diskutera,
utbyta erfarenheter och samverka med varandra. Lärarna ansåg att man kan utveckla ett
yrkesspråk inom följande tre områden; reflektion, arbetslag och kompetensutveckling.
=O= | swe |