Läs- och skrivlärande genom alternativ undervisning - en kvalitativ textanalys av hur barn lär sig läsa och skriva genom kropp och sinnen
Abstract
Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elevens läs- och skrivlärande påverkas av
alternativ undervisning och hur man kan arbeta med alternativ undervisning i
skolklassen. Med alternativ undervisning avser vi en undervisning som ämnet
svenska integreras med ämnen som rörelse, bild och musik och där upplevelser
genom kropp och sinnen är centrala.
Frågeställningar: Våra frågeställningar är följande:
- Hur påverkas elevens läs- och skrivlärande av alternativ undervisning?
- Hur kan alternativ undervisning i läsning och skrivning se ut?
Metod och material: Metoden för denna uppsats är kvalitativ textanalys, där texter i form av böcker,
rapporter och internetsidor har analyserats. Datasökningar har gjorts i GUNDA
UB:s databas.
Resultat: I alternativ undervisning integreras ämnet svenska med ämnen som rörelse, bild och
musik och där är upplevelser genom kropp och sinnen är centrala. Resultatet visar
att en sådan undervisning, har en positiv påverkan på de förutsättningar som styr
elevens läs- och skrivlärande. Genom den kvalitativa textanalysen visar vi att
förutsättningarna variation av arbetssätt, samspel i klassen, att eleven är aktiv och
att eleven har välutvecklad motorik, en positiv självbild samt en språklig förståelse.
I resultatet redogör vi för övningar som genom kropp och sinnen kan förbättra
förutsättningarna för läs- och skrivlärande. Dessa övningar har sin utgångspunkt i
teorier och styrdokument.
Betydelse för läraryrket: Genom att medvetandegöra vilka lärandets förutsättningar är och på vilket sätt
läraren kan förbättra dem, kan skolan i större utsträckning tillgodose de behov
eleverna har i sitt lärande. Uppsatsen kan utgöra en utgångspunkt för läraren i sitt
sätt att se på läs- och skrivlärande och hur undervisning kring detta kan bedrivas.
-1-
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Cedergren, Sabina
Pettersson, Helena
Keywords
läs- och skriv
lärande
kropp
sinnen
rörelse
m
Language
sv