Det möjligas konst
Abstract
Sammanfattning:
Syfte:
Vårt syfte med denna studie är att lyfta fram vilka faktorer som är betydelsefulla för samarbete genom att
undersöka utvalda lärares utsagor om interaktionen dem emellan. Vi tar utgångspunkt i tre olika
lärandesituationer (PBL, Tema och Storklass) och ser på utvalda lärares utsagor kring arbetssättens syfte och
orsaker ur ett sociokulturellt perspektiv.
Huvudfrågor:
1. Vilka bakomliggande syften och orsaker uttrycks för lärarsamarbete av respondenterna?
. Vilka för- och nackdelar ser lärarna i studien med lärarlagssamarbete, utifrån sin egen yrkesroll men även
utifrån deras tankar kring eleverna?
3. Vilka beröringspunkter och vilka differenser kan vi skönja i de sex intervjuerna?
Metod/material:
Vi har gjort en kvalitativ studie på tre skolor med olika former av samarbete. Som metod för datainsamlingen har
vi använt halvstrukturerade intervjuer med strukturerade frågor med en öppenhet för vidareutveckling av
frågorna genom spontana följdfrågor. Undersökningen omfattar intervjuer med sex pedagoger som ingår i tre
olika arbetslag på tre olika skolor.
Resultat:
Vårt resultat visar att de intervjuade pedagogerna ser positivt på arbete i lärarlag. De pekar på en rad fördelar så
som delat ansvar, större trygghet, hjälp till ny energi och elever och vuxna har möjlighet att bli sedda av flera
ögon varje dag. Tre personliga egenskaper förefaller vara viktiga för ett fungerande samarbete; flexibilitet,
prestigelöshet och lyhördhet.
Betydelse för läraryrket:
Vår studie ger insyn i samarbetets komplexitet, vilket ger en vidare förståelse inför svårigheterna men även
möjligheterna med lärarlagsarbete.
= O=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Hedén, Sara
Lundgren, Sara
Olsson, Linda
Language
sv