dc.description.abstract | Då lek associeras med ett lustfyllt lärande och då matematik kan betraktas som ett ämne baserat på rationalitet
och strikta regler, fanns det motiv till att ta reda på huruvida pedagoger verksamma i de tidigare åldrarna
uppfattar och använder lek i matematikundervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka några
pedagogers uppfattningar rörande lek och matematik, samt att belysa eventuella samband däremellan. Med
tidigare forskning som grund undersöktes pedagogers uppfattningar gällande lek och matematik.
Uppfattningarna gällande matematik undersöktes utifrån: ämnets natur, lärandeprocessen, samt undervisningen.
Eventuella samband mellan pedagogers uppfattningar om lek och matematik belystes sedan.
För att få svar på frågorna studerades i ett första steg tidigare forskning. Forskningen visade att lek och lärande
tidigare setts som åtskilda men sammankopplas nu allt mer vilket enligt styrdokument är önskvärt. Vad gäller
pedagogers uppfattningar om matematik visade forskningen tre förekommande uppfattningar: instrumentalistisk,
platonistisk och problemlösande uppfattning. Med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen genomfördes i
ett andra steg kvalitativa intervjuer som sedan analyserades.
Resultatet uppvisade två aspekter ur vilka tre förekommande uppfattningar om lek kunde skönjas: naturlig
uppfattning, lustfylld uppfattning och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte. Vidare kunde den tidigare
forskningens uppfattningar om matematik skönjas: instrumentalistisk, platonistisk och problemlösande
uppfattning. En matris och en logisk analys resulterade i möjliga samband mellan uppfattningarna om lek och
matematik. En naturlig uppfattning gällande lek harmoniserade med en problemlösande uppfattning gällande
matematik. Den lustfyllda uppfattningen om lek harmoniserade med den platonistiska uppfattningen om
matematik och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte sammankopplades med en instrumentalistisk uppfattning
gällande matematik. I vår studie ser vi dessa samband som det mest centrala och viktiga. Studien är relevant för
läraryrket då vi anser att en medvetenhet om dessa samband kan öka förståelsen för det egna, samt kollegors
förhållningssätt och agerande. | swe |