Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson, Annaswe
dc.contributor.authorJohansson, Ericaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:26Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:26Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7260
dc.description.abstractDå lek associeras med ett lustfyllt lärande och då matematik kan betraktas som ett ämne baserat på rationalitet och strikta regler, fanns det motiv till att ta reda på huruvida pedagoger verksamma i de tidigare åldrarna uppfattar och använder lek i matematikundervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka några pedagogers uppfattningar rörande lek och matematik, samt att belysa eventuella samband däremellan. Med tidigare forskning som grund undersöktes pedagogers uppfattningar gällande lek och matematik. Uppfattningarna gällande matematik undersöktes utifrån: ämnets natur, lärandeprocessen, samt undervisningen. Eventuella samband mellan pedagogers uppfattningar om lek och matematik belystes sedan. För att få svar på frågorna studerades i ett första steg tidigare forskning. Forskningen visade att lek och lärande tidigare setts som åtskilda men sammankopplas nu allt mer vilket enligt styrdokument är önskvärt. Vad gäller pedagogers uppfattningar om matematik visade forskningen tre förekommande uppfattningar: instrumentalistisk, platonistisk och problemlösande uppfattning. Med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen genomfördes i ett andra steg kvalitativa intervjuer som sedan analyserades. Resultatet uppvisade två aspekter ur vilka tre förekommande uppfattningar om lek kunde skönjas: naturlig uppfattning, lustfylld uppfattning och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte. Vidare kunde den tidigare forskningens uppfattningar om matematik skönjas: instrumentalistisk, platonistisk och problemlösande uppfattning. En matris och en logisk analys resulterade i möjliga samband mellan uppfattningarna om lek och matematik. En naturlig uppfattning gällande lek harmoniserade med en problemlösande uppfattning gällande matematik. Den lustfyllda uppfattningen om lek harmoniserade med den platonistiska uppfattningen om matematik och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte sammankopplades med en instrumentalistisk uppfattning gällande matematik. I vår studie ser vi dessa samband som det mest centrala och viktiga. Studien är relevant för läraryrket då vi anser att en medvetenhet om dessa samband kan öka förståelsen för det egna, samt kollegors förhållningssätt och agerande.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLek och matematikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post