Visa enkel post

dc.contributor.authorBerglund, Hanna
dc.contributor.authorVon Lochow, Vera
dc.date.accessioned2022-07-04T12:11:41Z
dc.date.available2022-07-04T12:11:41Z
dc.date.issued2022-07-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72613
dc.description.abstractSammanfattning. Föreliggande studie undersökte personalens attityd, kunskap och användning av kommunikationsstöd samt bemötande vid utmanande beteende vid verksamheter för vuxna personer med särskilt stöd och service enligt LSS. 72 personal från fem kommuner i Sverige fyllde i frågeformulär och/eller självskattningsformulär. Svaren bearbetades deskriptivt. Fritextsvar analyserades tematiskt. Resultaten från frågeformuläret visade att deltagarna uppfattade sin kunskap om kommunikationsstöd som god samtidigt som de önskade sig mer kunskap. Attityden till kommunikationsstöd var generellt positiv. Dock sågs bristande kunskap och tillgång till alternativ och kompletterande kommunikation som hindrande för användningen. De vanligaste alternativ och kompletterande kommunikationssätten var tecken som stöd och bildinformation, vilket framgick både i frågeformuläret och självloggningen. Utmanande beteende bemöttes med lågaffektivt bemötande och med kommunikationsstöd. Det fanns ingen signifikant skillnad mellan utbildningsbakgrund och användning av kommunikationsstöd. Detta tyder på att fler faktorer än utbildningsbakgrund påverkar användningen. Teoretiska och kliniska implikationer diskuterades.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries370en_US
dc.subjectAlternativ och kompletterande kommunikation, LSS, utmanande beteende, vuxna, kommunikationsnedsättningen_US
dc.titleKunskap, användning och uppfattningar om kommunikationsstöd bland personal inom LSS-verksamheten_US
dc.title.alternativeKnowledge, use and perceptions of communication support by staff working in residences according to LSSen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post