dc.contributor.author | Ebba, Herngren | |
dc.contributor.author | Julia, Karlsson | |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T12:17:32Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T12:17:32Z | |
dc.date.issued | 2022-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72622 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning av substantiv och verb. Det undersökta variablerna var korrekthet, latens och svarstid. Statistiska kvantitativa jämförelser av benämning av verb och substantiv utfördes. Vidare undersöktes det om det fanns något samband mellan ålder och utbildningslängd och resultat på testet. Deltagarna var 60 personer utan neurologisk sjukdom i åldrarna 18-50 år. Resultatet visade att det fanns en signifikant skillnad mellan ordklasserna. Verb hade lägre andel korrekt benämnda ord samt längre latens och svarstid än substantiv. Det fanns även ett signifikant samband mellan längre utbildningslängd och kortare svarstid. Då verb är svårare att skriftligt benämna bör även denna ordklass undersökas vid test av skriftlig benämning. Att mäta korrekthet, latens och svarstid kan ge viktig information om en persons skrivförmåga och bör därför undersökas i klinisk verksamhet och framtida forskning. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 361 | en_US |
dc.subject | Skriftlig benämning, substantiv, verb, An Object and Action Naming Battery, utbildningslängd | en_US |
dc.title | Skriftlig benämning av substantiv och verb med avseende på korrekthet, latens och svarstid hos personer i åldrarna 18-50 år | en_US |
dc.title.alternative | Written naming of nouns and verbs with regard to accuracy, latency and response time in persons aged 18-50 years | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |