dc.contributor.author | Holm, Clas | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Jessica | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:28Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:28Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7263 | |
dc.description.abstract | Inledning
Avsikten med arbetet är att söka igenom moderna svensk- och engelskspråkiga didaktiska texter för att se
vad som finns skrivet om bråk och bråkräkning. Samt att belysa didaktiska såsom elevers förförståelse, vad
som lyfts fram som viktigt för att förstå bråk/bråkräkning och huruvida det är svårt att lära sig eller undervisa om
bråk. Vi redovisar de olika uppfattningar det finns om bråk vi funnit.
Metod
Kvalitativ innehållsanalys av matematikdidaktiska texter med syfte att lyfta fram didaktiska aspekter kring
undervisning av bråk och bråkräkning. Analysen har utförts med följande frågeställningar: Om vi i
litteraturen finner att elever har svårt med bråkräkning, har de svårare för detta än för räkning med tal
representerade i annan form? Är det specifikt bråken de har problem med eller är det matematiken i sin
helhet eller kanske skolan som sådan? Vad är det med bråk som är svårt? Ligger problemet hos lärare eller
elever eller kanske någon annanstans? Varför skall vi undervisa om bråkräkning om det nu är så svårt?
Vilka aspekter i litteraturen lyfts fram som viktiga för att öka elevers förståelse av bråk/bråkräkning?
Resultat
Vi finner bland annat att en enad författarkår är av uppfattningen att bråk och bråkräkning är problematisk.
Vi har sammanställt de didaktiska aspekter vi hittat i texterna i en lista som förhoppningsvis kan vara till
nytta för blivande och utövande lärare i deras matematikundervisning.
Slutsatser/Diskussion
Vi har funnit att det finns goda belägg för att undervisningen och inlärningen av bråk blir bättre av att
undervisningssituationen präglas av aktivt interagerande och varieras med hänsyn till de olika
inlärningsstilarna. Vi har också sett exempel på redskap så som att bråket en halv med fördel kan användas
som en utgångspunkt och referens då elever ofta har god förförståelse av detta. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |